Uit het dertiende wereldwijde automotive-onderzoek ‘Global Automotive Executive Survey’ van KPMG onder 200 topmensen blijkt dat 65 procent niet verwacht dat de verkoop van EV’s voor 2025 uitkomen boven de vijftien procent van de huidige totale autoverkoop uitkomt. Directieleden in de VS en Europa zijn zelfs van mening dat het percentage op maximaal zes tot tien procent zal.
Hoewel de verkoopvoorspellingen van EV’s voor de komende vijftien jaar mager zijn, laten de resultaten in het onderzoek zien dat fabrikanten flink willen investeren in EV-technologie. Dit doen zij om de concurrentie voor te blijven. De komende twee jaar zal 83 procent van de autofabrikanten zijn investeringen in de productie van de E-motor verhogen, 81 procent zegt te investeren in accutechnieken en 76 procent voert de investeringen op in de ontwikkeling van EV-elektronica. Daarnaast wil 65 procent van de ondervraagden meer gaan uitgeven aan de verbetering van de brandstofcel (waterstof).
Volgens Gary Silberg van KPMG is de strijd onder automakers losgebarsten om de consument voor haar techniek te winnen, of dat nu een volledig elektrisch systeem wordt, hybride of de brandstofcel. Twintig procent van de ondervraagden denk dat de brandstofcel het gaat winnen, zestien procent kiest voor de volledig elektrische auto, 22 procent volledig hybride, 21 procent plug-in hybride en voor elektrische auto’s met range extender kiest achttien procent.
“In ons laatste onderzoek vertelden de topmensen dat het meer dan vijf jaar zal duren voordat de industrie een elektrische auto kan maken die voor de meeste consumenten net zo gangbaar en betaalbaar zal zijn als de huidige auto’s met verbrandingsmotoren”, aldus Silberg.