In haar sectorupdate over het jaar 2011 wijst Rabobank op de strijd om marktaandeel en omzet door autofabrikanten en importeurs. Zij probeerden met allerlei acties de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren. Hierdoor is een dalende rendement ontstaan bij de merkdealers, dat onder het langjarig gemiddelde van één procent van de omzet dreigt uit te komen. Veertig procent van de schadeherstelbedrijven heeft te maken met een negatief rendement bij de huidige lage tarieven.
Sectormanager automotive Alexander Heijkamp van Rabobank: “Scherpe prijzen zijn bij de handel in gebruikte auto’s noodzakelijk om te kunnen concurreren met goedkope nieuwe auto’s. Het aantal stadagen zien wij geleidelijk oplopen en de gemiddelde prijzen liggen onder die van 2010. De gemiddelde leeftijd van auto’s neemt toe en daaruit blijkt dat de consument langer met de auto doorrijdt.”
In de aftersalesmarkt ontstonden in 2011 veel nieuwe initiatieven en garageformules. “Op middellangetermijn verwachten we dat de aftersalesmarkt gaat dalen en de concurrentie verder zal toenemen. De vervaging tussen het merkdealer- en het onafhankelijke kanaal neemt nieuwe vormen aan door de opkomst van universele garageconcepten bij merkdealers en importeurs”, legt Heijkamp uit.
Rabobank spreekt zich ook uit over de verwachte verkoopaantallen van nieuwe auto’s in 2012. “Wij verwachten dat de teller voor nieuwe personenauto’s zal blijven steken op 500.000 registraties. De levertijden van zuinige auto’s zal in het tweede kwartaal een belangrijk onderdeel zijn van de uiteindelijke keuze van de consument. Steeds minder auto’s voldoen na 1 juli 2012 aan de scherpere eisen en zijn daardoor minder aantrekkelijk geprijsd.”
De consument zal volgens de bank kritisch zijn, de hand op de knip houden en is op zoek naar de beste deal bij de aankoop van een nieuwe of gebruikte auto. Hierbij worden veelal nieuwe verkoopkanalen ingezet, zoals internet. Nieuwe formules moeten zich bewijzen in de competitieve markt. Onduidelijk is welke verschuivingen dit teweeg zal brengen in de aftersalesmarkt. Het ouder wordende wagenpark biedt kansen. Merkdealers die focussen op doelgroepen kunnen met eigen merkoccasions meer werkplaatspotentieel creëren. Tegelijkertijd zal het universele autobedrijf steeds professioneler dezelfde klantgroepen benaderen.