In haar sectorupdate over het jaar 2011 wijst Rabobank op de strijd om marktaandeel en omzet door autofabrikanten en importeurs. Zij probeerden met allerlei acties de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren. Hierdoor is een dalende rendement ontstaan bij de merkdealers, dat onder het langjarig gemiddelde van één procent van de omzet dreigt uit te komen. Veertig procent van de schadeherstelbedrijven heeft te maken met een negatief rendement bij de huidige lage tarieven.

Sectormanager automotive Alexander Heijkamp van Rabobank: “Scherpe prijzen zijn bij de handel in gebruikte auto’s noodzakelijk om te kunnen concurreren met goedkope nieuwe auto’s. Het aantal stadagen zien wij geleidelijk oplopen en de gemiddelde prijzen liggen onder die van 2010. De gemiddelde leeftijd van auto’s neemt toe en daaruit blijkt dat de consument langer met de auto doorrijdt.”

In de aftersalesmarkt ontstonden in 2011 veel nieuwe initiatieven en garageformules. “Op middellangetermijn verwachten we dat de aftersalesmarkt gaat dalen en de concurrentie verder zal toenemen. De vervaging tussen het merkdealer- en het onafhankelijke kanaal neemt nieuwe vormen aan door de opkomst van universele garageconcepten bij merkdealers en importeurs”, legt Heijkamp uit.

Rabobank spreekt zich ook uit over de verwachte verkoopaantallen van nieuwe auto’s in 2012. “Wij verwachten dat de teller voor nieuwe personenauto’s zal blijven steken op 500.000 registraties. De levertijden van zuinige auto’s zal in het tweede kwartaal een belangrijk onderdeel zijn van de uiteindelijke keuze van de consument. Steeds minder auto’s voldoen na 1 juli 2012 aan de scherpere eisen en zijn daardoor minder aantrekkelijk geprijsd.”

De consument zal volgens de bank kritisch zijn, de hand op de knip houden en is op zoek naar de beste deal bij de aankoop van een nieuwe of gebruikte auto. Hierbij worden veelal nieuwe verkoopkanalen ingezet, zoals internet. Nieuwe formules moeten zich bewijzen in de competitieve markt. Onduidelijk is welke verschuivingen dit teweeg zal brengen in de aftersalesmarkt. Het ouder wordende wagenpark biedt kansen. Merkdealers die focussen op doelgroepen kunnen met eigen merkoccasions meer werkplaatspotentieel creëren. Tegelijkertijd zal het universele autobedrijf steeds professioneler dezelfde klantgroepen benaderen.

Download hier PDF met alle cijfers en trends >>

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38