Als onderdeel van de Maatschappelijk Coalitie Autobelastingen heeft VNA zich niet alleen gestoord aan zwalkend beleid van de overheid, de belangenorganisatie van leasemaatschappijen ziet ook dat er in het regeerakkoord te weinig prikkels zitten voor consumenten om over te stappen op elektrisch rijden.
Renate Hemerik, voorzitter VNA: “Wel aanzienlijk minder mrb-correctie dan met de Voorjaarsnota aangekondigd, maar geen SEPP en SEBA meer. Wel een vaste voet bpm voor EV en wel een verhoogd bijtellingspercentage naar 17 procent, maar geen ETS-2 middelen die ten goede komen aan mobiliteitsverduurzaming. Het is prima dat EV ook fair moet gaan meebetalen aan de belastinginkomsten, maar dit gaat niet goed. Juist nu is haast geboden met het doorzetten van haalbare en betaalbare maatregelen richting verdere verduurzaming. Klimaatdoelen moeten worden gehaald. Wij roepen het kabinet dan ook op om de elektrische auto fiscaal aantrekkelijk en bereikbaar te houden, ook voor de aankomende jaren. Voor werkgevers én werknemers!”
Maatregelen
Concreet pleit VNA voor het behoud van een reëel en aantrekkelijk tarief in de bijtelling, een volledige gewichtscorrectie in de berekening van de mrb en het behoud van SEPP en SEBA. Voorts moet de overheid netcongestie voorkomen en zorgen voor een adequate laad-en tankinfrastructuur, het gebruik van fiets en LEV blijven stimuleren en de verkeersveiligheid verbeteren.