Volkswagen-ceo Winterkorn heeft het boetekleed aangetrokken na de beschuldigingen door de Amerikaanse milieuwaakhonden EPA en CARB dat het merk de Amerikaanse emissienormen bewust heeft omzeild. Winterkorn heeft een groot onderzoek ingesteld, in afwachting van het definitieve boetebedrag.
Het gaat in totaal om 482.000 diesels die tussen 2009 en 2015 op de Amerikaanse markt zijn geleverd. Modellen die het betreft hebben allen de 2.0 liter diesel: de Beetle, Golf, Jetta en Passat, maar ook de Audi A3.
Per auto kan de boete maximaal 37.500 dollar bedragen, maar volgens analisten het gaat te ver om dit bedrag te vermenigvuldigen met het aantal auto’s. De achttien miljard waar je dan op uit komt, zou niet realistisch zijn. Een bedrag van een miljard zou dichter bij de verwachte hoogte staan. Volkswagen kan echter naast deze boete nog schadeclaims ontvangen vanuit private partijen.
Winterkorn verontschuldigde zich namens het bedrijf voor het schenden van het vertrouwen dat het publiek in Volkswagen stelt, daarmee de onthulde werkwijze erkennend.
Twee programma’s
In de beschuldiging stelt EPA dat Volkswagen in de genoemde modellen de emissietesten manipuleerde door verborgen systemen op te nemen. Via het motormanagement waren als het ware twee programma’s beschikbaar: voor de test en voor praktijkgebruik en in dat laatste geval waren de NOx-emissies tussen de tien een veertig keer hoger dan de norm.
In de emissieregelgeving is precies omschreven dat alle emissiecontrolesystemen verantwoord moeten zijn en dat zou Volkswagen hebben nagelaten. Een test door een Amerikaanse universiteit in mei 2014 heeft mede de aanzet gegeven voor het vervolgonderzoek.