Automotive data-analist WESP kondigt de publicatie aan van een rapport dat een analyse maakt van de overgang naar elektrische voertuigen en hoe die de Europese automotive aftermarket de komende tien jaar zal hervormen.
WESP geeft alvast enkele bevindingen uit het rapport prijs:
- Het Europese personenwagenpark zal naar verwachting in 2030 een piek bereiken van 311,6 miljoen voertuigen, waarna het licht zal dalen tot 307,6 miljoen in 2035.
- Batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zullen in 2035 bijna een kwart (24,3 procent) van het Europese wagenpark uitmaken, een drastische toename ten opzichte van het huidige niveau.
- Ondanks lagere onderhoudsbehoeften zullen BEV’s de totale aftermarket-omzet in 2035 slechts met 3,8 procent verminderen, maar ze zullen een aanzienlijke impact hebben op de winstmarges, met een verwachte daling van 38,4 naar 34,5 procent.
- De gemiddelde leeftijd van Europese auto’s zal naar verwachting stijgen van 12,3 jaar in 2022 naar 13,7 jaar in 2035, wat zowel uitdagingen als kansen biedt voor de aftermarket.
Feiten
Bas Wintjes, directeur van WESP Automotive Business Intelligence: “Met deze uitgebreide studie willen we de onzekerheid over de impact van de EV-transitie op de omzet wegnemen. Het is tijd voor een op feiten gebaseerde discussie over omzetverwachtingen. Op basis van de analyse van miljoenen werkplaatsfacturen kunnen we de onderdelenomzet in de verschillende productgroepen aangeven. We zien natuurlijk grote verschuivingen in producten, maar dit onderzoek zal het vertrouwen in de industrie vergroten.”
Kansen
Arno Onink, directeur van Trend-Rx voegt toe: “Door de volledige Europese personenautovloot te analyseren, konden we een veel bredere en meer diepgaande analyse van de omzet en marge voor de aftersalesmarkt bieden. De markt zal echter een verandering in marktdynamiek zien en zal ook nog steeds veel kansen bieden voor proactieve marktdeelnemers.”