De Duitse overheid wil volgens de zakenkrant Handelsblatt nog deze zomer een wetsvoorstel indienen dat gebruik van hoog autonome auto’s bevordert (maar de volledig autonome auto nog even in de ban doet).

Het ministerie van verkeer zou wetgeving in voorbereiding hebben die auto’s op bepaalde wegen c.q. weggedeelten toestaat zelf te versnellen en te sturen. Wel blijft de bestuurder altijd verantwoordelijk – en dus voor eventuele schade door een ongeval. Volledig autonoom rijden, waarbij de chauffeur kan en mag vertrouwen op wat de auto doet, is hiermee wat verder weg komen te liggen.

worden nu gestimuleerd om nog meer te investeren in de (hoog) autonoom rijdende auto. Diverse concerns hadden eerder al aangedrongen op tempo, met het oog op concurrentie van Amerikaanse techreuzen (Google, Apple) en Tesla. Ook voor de verzekeringswereld is de regelgeving van belang. Want als de bestuurder deels beslissingen overlaat aan de auto (ADAS) komt een polis met gedeelde verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van bestuurder en autofabrikant een stuk dichterbij. En dan is de stap naar een auto die standaard is voorzien van een merkgebonden verzekeringspolis niet ver weg meer.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
3 juli 2025
Cyberveiligheid zet branche op scherp
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
2 juli 2025
B-to-C occasionverkopen H1 nagenoeg gelijk
Meest bekeken berichten
Recente reacties