Met gemiddeld 718 euro zijn de reparatiekosten voor nieuwe en gebruikte auto’s in alle Europese markten voor het eerst boven de 700 euro uitgekomen. Daarmee zijn de reparatiekosten zelfs nog meer gestegen dan de recordstijging in 2023 (657 euro).
Dat blijkt uit de jaarlijkse claimanalyse van garantieverzekeraar CarGantie. Die merkt daarbij op dat pas in 2022 was dat de kosten boven de 600 euro uitkwamen. Luc Baetens, directeur CarGarantie Benelux: “Deze stijging van de gemiddelde reparatiekosten komt niet geheel onverwacht. Uit het recente puls-onderzoek was al gebleken dat de meerderheid van de beleidsbepalers in de auto-industrie verwacht dat de prijzen voor de werkplaatsservice zullen stijgen. We hadden zelf ook al voorspeld dat de stijging zou aanhouden. Deze voorspelling is uitgekomen, en in aanzienlijke mate: vorig jaar noteerden we al een prijsstijging van ongeveer 40 euro, en dit jaar was de stijging zelfs nog hoger, namelijk meer dan 60 euro. Niets wijst erop dat de piek van deze ontwikkeling al is bereikt: de internationale handelssituatie en de talrijke crisissen doen vrezen voor verdere stijgingen. Bescherming tegen dergelijke kosten is van groot belang voor zowel dealers als eindklanten. Een garantie- en reparatiekostenverzekering is daarom belangrijker dan ooit.”
Motor
De motor is traditioneel verantwoordelijk voor de duurste claims. Bij gebruikte auto’s steeg het aandeel motorclaims tegenover vorig jaar licht naar 26,0 procent (vorig jaar: 25,9 procent). Het brandstofsysteem inclusief de turbolader volgt op de tweede plaats met 17,7 procent (vorig jaar: 17,6 procent). Op de derde plaats volgt het elektrisch systeem met 12,9 procent (vorig jaar: 13,4 procent).
Bij nieuwe auto’s is de situatie vergelijkbaar: hier is 18,4 procent van de reparatiekosten gerelateerd aan de motor (vorig jaar: 20,4 procent), gevolgd door het elektrisch systeem met 17,8 procent (vorig jaar: 14,7 procent) en tenslotte het brandstofsysteem met 15,5 procent (vorig jaar: 17,1 procent, toen nog op de tweede plaats).
Elektrisch systeem
Het elektrisch systeem bleef ook in 2024 het meest kwetsbare onderdeel. Bij gebruikte auto’s is het met 21,5 procent verantwoordelijk voor meer dan een vijfde van het aantal defecten (vorig jaar: 22,1 procent). Hierna komen het brandstofsysteem en de motor met 18,2 procent (vorig jaar: 17,7 procent) en 13,5 procent (vorig jaar: 14,0 procent).
Bij nieuwe wagens maakt de schadefrequentie van het elektrisch systeem zelfs een kleine sprong en stijgt naar 26,1 procent (vorig jaar: 22,2 procent). In twee jaar tijd is de kwetsbaarheid van het elektrisch systeem daarmee dus gestegen van iets meer dan een vijfde (2022: 20,2 procent) naar meer dan een kwart van de gevallen. Ook de elektrische comfortsystemen in nieuwe wagens zijn met 14,9 procent (vorig jaar: 14,2 procent) opnieuw voor een iets groter deel van de defecten verantwoordelijk en staan daarmee in 2024 op de tweede plaats, gevolgd door het brandstofsysteem met 12,9 procent (vorig jaar: 15,1 procent).
Eerste 5000 kilometer
Het tijdstip waarop defecten aan de dag komen, wijzigt statistisch weinig: in 2024 ontstond het defect bij gebruikte auto’s in 27,1 procent van de gevallen binnen de eerste 5000 kilometer. Vorig jaar was dit 27,6 procent. In 21,0 procent van de gevallen kwam het defect pas na meer dan 25.000 kilometer voor (vorig jaar: 21,2 procent).
Het aantal claims per dag is bijna identiek: net als vorig jaar trad 25,8 procent van de defecten aan gebruikte auto’s pas na meer dan 360 dagen op.