Als alles verder gelijk zou blijven, verkiest 73 procent van de Europese consumenten een volledig elektrische auto boven een auto met verbrandingsmotor. In Nederland is dat zelfs 95 procent.

Dat zijn opmerkelijke resultaten uit een onderzoeksrapport van het Platform for Electromobility, getiteld Electric Mobility: Inevitable, or Not? Het platform ondervroeg hiervoor in juni 2021 14.052 kopers van een nieuwe auto uit zeven Europese landen (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk).

Het is duidelijk: de transitie naar elektrisch rijden in onontkoombaar. Volgens het rapport is het te verwachten dat de elektrische auto vanaf 2025 de verbrandingsmotor in populariteit voorbij zal zijn. De snelle groei in de vraag naar batterij elektrische auto’s is het resultaat van de verwachte daling van de aankoopprijs van EV’s in de komende tien jaar, veroorzaakt door dalende kosten voor lithium-ionbatterijen.

E-fuels

Synthetische brandstoffen, of e-fuels (waarover onlangs een ander rapport werd gepubliceerd dat vraagtekens zet bij de milieuvriendelijkheid daarvan) zijn geen aantrekkelijk alternatief voor batterij elektrische auto’s in de ogen van consumenten. Zij hebben immers al de transitie naar elektrisch rijden gemaakt.

Wat daarbij ook niet helpt, is dat zelfs met e-fuels waar geen accijns op zit de total cost of ownership (tco) van een auto met verbrandingsmotor op e-fuels in 2030 23 procent hoger ligt dan de tco van een gelijkwaardige batterij elektrische auto.

Laadinfrastructuur

Wat het onderzoek ook laat zien is dat consumenten zich niet laten weerhouden door een tekort aan openbare laadpunten. Om elektrisch rijden werkelijk tot een succes te maken is het echter wel nodig dat de aanleg van laadpunten gelijke tred houdt met de verkoop van batterij elektrische auto’s.

Deel dit artikel op

Eén reactie

  1. Beste,
    Ik geloof niets van die 73 % consumenten .
    Volgens mij word de gewone man hier niet voor geraadpleegd !!
    Wat met de recyclage van de batterijen , het te zwakke elektriciteitsnetwerk .
    In Brussel en nog andere gemeenten kan het netwerk dit niet aan en wat als je 2 auto’s nodig hebt ,kan je in de meeste gevallen geen 2 laadpalen laten plaatsen ?
    Misschien elektriciteitsprijs nog eens verhogen,alle straten weer opengooien en de werkmensen alles laten betalen !!!!!
    Blijkbaar gaat Amerika al niet echt mee kunnen omdat het 110 v netwerk problemen geeft alsook het elektriciteitsnetwerk .
    Ook het opdelven en proces om de batterijen te maken verloopt niet zuiver !!!!!
    Er is blijkbaar een dieselsysteem in de maak die bijna niets uitstoot .
    Wie koopt er een ev occassie van 6 a 7 jaar ???? Ten dode opgeschreven en nog meer milieu afval .
    Door bandenslijtage en remstof is er altijd nog vervuiling hé .
    Binnen 10jaar moet dan weer alles veranderen zeker ???
    Je mag op deze vragen antwoord geven hoor 🙂

    Sorry voor deze melding , maar hier denkt 70 % van de bevolking zo over !!!

    Vriendelijke groeten
    Vercammen Kurt

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35