Gemiddeld genomen kom je inmiddels elke anderhalve kilometer een laadpaal tegen, zo rekende energiebedrijf Zonneplan uit. Maar het blijkt tegelijkertijd nogal uit te maken of je in de Randstad woont of juist ver daarbuiten. Zo moet je in de provincie Drenthe gemiddeld acht keer verder rijden dan in Zuid-Holland, Noord-Holland of Utrecht.
Dat rekende Zonneplan uit op basis van cijfers van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Het deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. Conclusie: voor Drentenaren staat een laadpaal gemiddeld bijna vijf kilometer verderop, terwijl Friezen een kleine vierenhalve kilometer moeten rijden. Groningen complementeert de top-3 met 3,7 kilometer. In de drie Randstedelijke provincies daarentegen gaat het om gemiddeld iets meer dan 600 meter.
Uitschieters boven de 20 kilometer
In een drietal Nederlandse gemeenten is het voor EV-rijders al helemaal zoeken naar een openbaar laadpunt. Het gaat om Dantumadiel (Friesland), het Groningse Pekela en Voerendaal in Limburg, waar men gemiddeld meer dan twintig kilometer moet rijden om aan de straat te kunnen laden. In totaal zijn er 25 gemeenten waar een publiek laadpunt gemiddeld meer dan tien kilometer rijden is. Twaalf daarvan liggen in de provincies Drenthe, Friesland of Groningen.
Daartegenover staat dat een publiek laadpunt in Amsterdam nooit ver weg is. Net als in Den Haag bedraagt de gemiddelde afstand in de hoofdstad 220 meter. In Utrecht, Amstelveen, Rotterdam, Delft en Diemen hoef je gemiddeld maximaal 370 meter te lopen om je opgeladen auto weer terug te vinden. Kanttekening is uiteraard wel dat je zo’n laadpaal dan met relatief veel andere EV-bezitters moet delen. De kans dat je moet omrijden of toch naar de snellader bij het tankstation moet is in de Randstad dan ook een stuk groter.
Eigen laadpaal op het platteland
De beperkte beschikbaarheid van publieke laadpunten buiten de Randstad maakt een eigen laadpaal aan huis in deze provincies des te interessanter. Temeer omdat Nederlanders buiten de Randstad aanzienlijk vaker een eigen oprit hebben, wat een vereiste is voor een laadpunt aan de muur. In hoeverre het Noorden momenteel al voorloopt op het Westen qua privélaadpunten is onbekend. De RVO publiceerde afgelopen maand een rapport waarin het stelt dat het verbeteren van de registratie van publieke laadpunten noodzakelijk is.