Met een onbelemmerde en veilige toegang tot door voertuigen gegenereerde gegevens verwacht AFCAR dat het vertegenwoordigde bedrijfsleven veel waarde kan creëren in het auto- en mobiliteitsecosysteem. Gesprekken met EU-Commissaris Thierry Breton over Data Act en de komende sectorspecifieke regelgeving stemmen AFCAR hoopvol.

Het Commissievoorstel voor een Data Act moet zo spoedig mogelijk door het Europees Parlement en de Raad worden aangenomen. Ook de sectorspecifieke automobielverordening inzake toegang tot gegevens en middelen aan boord van voertuigen moet al vóór de Europese verkiezingen van mei 2024 worden vastgesteld. Dat vindt Afcar, een alliantie van belanghebbende koepelorganisaties zoals AIRC, Cecra, Egea en Figiefa maar zonder fabrikantenclub Acea. Zij vertegenwoordigen bedrijven die in heel Europa goed zijn voor 4,5 miljoen banen. De ontwikkelen bieden ruimte voor snelle innovatie rond de door het voertuig gegenereerde data in het Europese ecosysteem voor auto’s en mobiliteit.

Thomas Møller Thomsen, voorzitter van FIA Regio I, verklaarde: “De visie van Europa als koploper op het gebied van innovatie in auto- en mobiliteitsdiensten – gedreven door eerlijke toegang tot in het voertuig gegenereerde gegevens – die door commissaris Breton is verwoord, is zeer welkom. Deze diensten zullen dagelijkse rij- en mobiliteitsoplossingen voor consumenten, bedrijven en steden in Europa transformeren.”

Real-time

Khaled Shahbo, vertegenwoordiger van Leaseurope, voegde hieraan toe: “De Europese auto- en mobiliteitsdienstensector staat klaar om een golf van innovatie te ontketenen die die de talrijke voordelen van slimme mobiliteit zal brengen in het dagelijkse verkeer van mensen, goederen en diensten en, van cruciaal belang, voor onze steden. Een robuust kader dat een eerlijke, directe en real-time toegang tot in het voertuig gegenereerde gegevens zal ons echt in staat stellen het gaspedaal in te trappen.”

Peter van der Galiën, vicevoorzitter van ADPA, licht toe: “De ervaring van Europese consumenten zou kunnen verbeteren mits deze consumenten kunnen profiteren van werkelijk concurrerende diensten. Een snelle en ambitieuze EU-wetgeving is de weg vooruit.”

Diagnose op afstand

Thierry Coton namens Egea: “De huidige stationaire diagnose-instrumenten zullen als toepassingen naar het voertuig verschuiven, waardoor diagnose op afstand mogelijk wordt. Dit is een enorm voordeel voor de voorspelbaarheid van de voertuiggezondheid, als basis voor een doeltreffender reparatieproces.”

Chris Delaney, vertegenwoordiger van ETRMA, verwacht nieuwe kansen voor de bandenindustrie en in bredere zin voor de mobiliteitssector. “De toegang verzekeren tot in het voertuig gegenereerde gegevens is daarvoor van cruciaal belang.”

Verzekeraars

Nicolas Jeanmart, vertegenwoordiger van Insurance Europe, merkte op: “Gegarandeerde, directe toegang tot in het voertuig gegenereerde gegevens zou verzekeraars in staat stellen nieuwe producten te lanceren die gericht zijn op emissiereductie en verbetering van de verkeersveiligheid. Ook nieuwe, innovatieve diensten, zoals melding van diefstal en heling van gestolen voertuigen zijn dan mogelijk. Het zou het voor verzekeraars ook gemakkelijker maken om nieuwe risico’s te begrijpen, zoals de risico’s die verband houden met steeds autonomer rijdende auto’s.”

Bastian Müller, vertegenwoordiger van Figiefa concludeerde: “Het feit dat de Commissie ervoor heeft gekozen dit het eerste gebied te maken voor sectorspecifieke regelgeving in het kader van de Data Act, geeft aan dat er dringend behoefte is aan de juiste wetgeving op zo kort mogelijke termijn.” 

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties