Ongeveer zo lang als Aftersales Magazine bestaat, we maken komend jaar onze dertiende jaargang, hebben we het over (deels) autonoom rijden. In dit nummer siert de head-up-display van een BMW iX onze cover, op zich al saillant want die HUD is door de chiptekorten bij menig model van menig fabrikant uit de leveropties geschrapt. Zo ook bij BMW. Die iX is naar verluidt de eerste auto die de vervolgstap zal zetten naar iets autonomer autonoom rijden. Nu is iets technisch kunnen niet hetzelfde als het mogen. De juridische kaders zijn bijzonder complex en elders in dit nummer gaat ons coververhaal juist daar dieper op in.

Misschien ver weg van de huidige werkplaatspraktijk? Eens. Nu loop ik al wat langer mee en dat zeiden we ook toen Mercedes de Distronic lanceerde en daar weer aparte afstelapparatuur voor nodig was. “Die zie ik toch niet in mijn werkplaats.” Voorspelbare en op dat moment te verdedigen houding. Die slimme cruise control was een vroege stap van autonomie, van een advanced driver assistance system wat we tegenwoordig simpelweg ADAS noemen. In ons vorige nummer zei Menno van Beusekom het treffend: “Als je niet meegaat met de technische ontwikkeling dan word je een werkplaats voor oldtimers.”

Die iX en zijn concullega’s zijn nu exoten en (ruit)schadebedrijven zien ze eerder dan de reguliere werkplaatsen ze zullen zien. Dat ontslaat die ondernemers en hun personeel niet van de noodzaak om erop te anticiperen. Als de techniek straks gemeengoed is, dan verwachten klanten topservice en topkwaliteit, terwijl nu nog het argument geaccepteerd wordt dat het allemaal nieuwe techniek is. Door mee te evolueren met de techniek is de sprong straks niet zo groot. Iemand vroeg me ooit hoe je een olifant eet. Ik kreeg niet direct trek van die vraag en keek ongetwijfeld met een vragende blik terug. Het antwoord volgde snel: “Plakje voor plakje.” Laat ADAS-techniek niet anders zijn dan die olifant: begin gewoon, oefen ermee en maak alle beginnersfouten die er zijn. Betaal leergeld, dat blijkt straks een stuk goedkoper, daar ben ik van overtuigd.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 april 2025
‘Overal het beste uit willen halen’
15 april 2025
‘Kans Bosch Car Service te worden met beide handen gegrepen’
15 april 2025
Afscheid van de werkplaats
14 april 2025
Onderzoek Profile: onjuiste bandenspanning meerderheid Nederlandse auto’s
14 april 2025
Vernieuwde positionering voor Vakgarage
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
Meest bekeken berichten
Recente reacties