Bosch en Daimler hebben een mijlpaal bereikt op weg naar geautomatiseerd rijden: de twee bedrijven hebben nu de goedkeuring van de bevoegde autoriteiten in Baden-Wu?rttemberg voor hun automatisch parkeersysteem in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.

De automatische parkeerservice is toegankelijk via een smartphone-app en vereist geen veiligheidsbestuurder. Daarmee is het ’s werelds eerste volledig geautomatiseerde parkeerfunctie zonder bestuurder (SAE level 4) die officieel is goedgekeurd voor dagelijks gebruik.

“Deze beslissing van de overheid toont aan dat innovaties zoals automated valet parking voor het eerst mogelijk zijn in Duitsland,” zegt Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH. “Rijden en parkeren zonder chauffeur zijn belangrijke bouwstenen voor de mobiliteit van morgen. Het geautomatiseerde parkeersysteem laat zien hoe ver we al gevorderd zijn met dit ontwikkelingstraject.

“Deze goedkeuring van Baden-Wu?rttemberg schept een precedent voor het verkrijgen van toekomstige goedkeuringen voor deze parkeerservice in parkeergarages over de hele wereld”, zegt Dr. Michael Hafner, hoofd van aandrijftechnologiee?n en geautomatiseerd rijden bij Daimler AG. “Als pionier op het gebied van geautomatiseerd rijden, effent ons project de weg voor een toekomstige massaproductie van automated valet parking ”.

Veiligheid voorop: twee partners met een gemeenschappelijk doel

Vanaf het allereerste begin was veiligheid voor Bosch en Daimler de belangrijkste prioriteit voor de parkeerservice zonder bestuurder. Aangezien er tot nu nog geen officie?le goedkeuringsprocedure is voor geautomatiseerde rijfuncties zonder chauffeur, hebben de lokale autoriteiten – het regionale bestuur van Stuttgart en het ministerie van Verkeer van Baden-Wu?rttemberg – samen met deskundigen van de Duitse certificeringsinstantie TU?V Rheinland vanaf het begin toezicht gehouden op het project. Zij beoordeelden de bedrijfsveiligheid van de automobiel- en parkeergaragetechnologie.

Het resultaat is een uitgebreid veiligheidsconcept met de juiste test- en goedkeuringscriteria die ook buiten dit proefproject kunnen worden toegepast. In het concept hebben de ontwikkelaars gedefinieerd hoe het voertuig zonder bestuurder voetgangers en andere auto’s op zijn pad detecteert en betrouwbaar tot stilstand komt wanneer het een obstakel tegenkomt. Ze hebben ook gezorgd voor een beveiligde communicatie tussen alle onderdelen van het systeem en hebben maatregelen genomen om te zorgen voor een betrouwbare activatie van het parkeermanoeuvre.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties