Het nieuwe jaar is traditioneel (inter)nationaal begonnen met een aantal grote tech- en automotive beurzen, introducties en perspresentaties. Met een enorme tsunami aan nieuwsberichten tot gevolg.

Tot drie jaar geleden was het publiceren over ontwikkelingen in automotive, de hoog autonome of zelfrijdende auto uitsluitend bedoeld voor vakbladen en websites. Zeker niet voor de massa. De bekende merken knokten alle om ‘aandacht’. Naast enkele verrassingen, zoals BMW met hologrambediening en Mercedes met een hoog autonome productieversie van de E-klasse, waren er vooral veel conceptmodellen. Al met al geen echte verrassingen of onthullingen. Of waren de verwachtingen (te) hooggespannen? tienhoven_van_annaToch waren er voor het grote publiek ook wat minder bekende namen die van zich lieten horen. Zo presenteerde Faraday Future zijn eerste volledig hoogautonome SUV-productieauto: FF 91. Een auto die ogenschijnlijk veel weg heeft van de Tesla Model X en die in een verbluffend korte periode van nog geen twee jaar tijd is ontwikkeld. Na een lang persbetoog met een acceleratierecord, de demo van deze  hightech auto aan het einde van de perspresentatie niet bepaald vlekkeloos verliep. Dat kan ik toch niet onvermeld laten. Het model FF 91 wordt mogelijk al in 2018 geleverd. Naast een al bestaand R&D centrum en klein productiecomplex, wordt in rap tempo een nieuw hoogvolume productiefaciliteit in Las Vegas gebouwd. Alhoewel de live demonstratie niet probleemloos verliep, zijn er in de eerste week al meer dan 65.000 reserveringen van 5000 dollar voor dit model geplaatst. En dat voor een auto die bijna 200.000 dollar zal kosten!

Korte ontwikkeltijd

De kwaliteit en rijeigenschappen van de FF 91 zijn nog ongewis. De korte periode van designmodel tot productietijd fascineert me enorm. Twee jaar ontwikkeltijd! Je zou er bijna overheen lezen, dat is een tijdspanne om bij stil te staan. Net als Tesla tart Faraday alle automotive wetten met een heldere visie, (concept)producten en een roadmap die continu inspeelt op doorontwikkeling op basis van de laatste innovaties. Waarbij R&D verder gaat dan het design, technische innovaties en de productie. Het is ook gericht op versterking door samenwerking in logistieke ketens en op het gebied van kennis en data. Het tempo ligt ongelooflijk hoog, zo ook het intellect van de gemiddelde werknemer. De bedrijfscultuur zorgt voor een ‘can do’ mentaliteit waar beperkingen niet lijken te bestaan.

Zonder vooringenomenheid

Ook Google, Alibaba en Uber zijn begonnen met een relatief kleine niche, op het juiste moment inspelend op trends in ontwikkeling. Niet eenmalig, maar continu adaptief en wendbaar. Zonder vooringenomenheid en met een bijna wetenschappelijke precisie gebaseerd op data en feiten. Het inkopen van kennis en het opkopen van concurrenten hebben geleid tot schaalgrootte. Activiteiten en productsegmenten worden afgestoten indien er geen duidelijk bijdrage is aan de visie of het rendement. De ontwikkelsnelheid is een worsteling voor overheden en verzekeraars die de gewenste wendbaarheid missen. Een worsteling waar de Tesla’s, Google’s en Alibaba’s vandaag de dag simpel gezegd geen genoegen mee nemen. Ze forceren wetswijzigingen en creëren eigen verzekeringsproducten. Weet u al of u links of rechts wordt ingehaald? Deze column is verschenen in Aftersales Magazine 2017-03
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
13 januari 2025
Bonden pleiten voor erkenningsregeling rijscholen
13 januari 2025
Nieuwe topman DRiV binnen Tenneco
13 januari 2025
Doyen Auto koopt Autolux
10 januari 2025
Winparts: Onderdelenprijzen blijven achter
10 januari 2025
Eerste AutoFirst voor Vrooam-grossier Hofland
10 januari 2025
Ondoordacht
Meest bekeken berichten
Recente reacties