Het nieuwe jaar is traditioneel (inter)nationaal begonnen met een aantal grote tech- en automotive beurzen, introducties en perspresentaties. Met een enorme tsunami aan nieuwsberichten tot gevolg.
Tot drie jaar geleden was het publiceren over ontwikkelingen in automotive, de hoog autonome of zelfrijdende auto uitsluitend bedoeld voor vakbladen en websites. Zeker niet voor de massa. De bekende merken knokten alle om ‘aandacht’. Naast enkele verrassingen, zoals BMW met hologrambediening en Mercedes met een hoog autonome productieversie van de E-klasse, waren er vooral veel conceptmodellen. Al met al geen echte verrassingen of onthullingen. Of waren de verwachtingen (te) hooggespannen? Toch waren er voor het grote publiek ook wat minder bekende namen die van zich lieten horen. Zo presenteerde Faraday Future zijn eerste volledig hoogautonome SUV-productieauto: FF 91. Een auto die ogenschijnlijk veel weg heeft van de Tesla Model X en die in een verbluffend korte periode van nog geen twee jaar tijd is ontwikkeld. Na een lang persbetoog met een acceleratierecord, de demo van deze hightech auto aan het einde van de perspresentatie niet bepaald vlekkeloos verliep. Dat kan ik toch niet onvermeld laten. Het model FF 91 wordt mogelijk al in 2018 geleverd. Naast een al bestaand R&D centrum en klein productiecomplex, wordt in rap tempo een nieuw hoogvolume productiefaciliteit in Las Vegas gebouwd. Alhoewel de live demonstratie niet probleemloos verliep, zijn er in de eerste week al meer dan 65.000 reserveringen van 5000 dollar voor dit model geplaatst. En dat voor een auto die bijna 200.000 dollar zal kosten!