In het kader van het EU-gefinancierde onderzoeksproject Interact zal verlichting- en elektronica-expert Hella samen met projectpartners de komende drie jaar onderzoeken hoe communicatie tussen geautomatiseerde en niet-geautomatiseerde weggebruikers als voetgangers en fietser eruit kunnen zien. Hierbij ligt de focus in eerste instantie op personenwagens in een stedelijke omgeving.

Als voetgangers de straat oversteken voor een auto, zoeken ze vaak oogcontact met de bestuurder. Maar als er volledig geautomatiseerde voertuigen in het verkeer komen, hoeven bestuurders minder met het verkeer bezig te zijn. Dus is er een andere manier van communiceren nodig, reden voor Hella om een communicatieconcept te ontwikkelen.

Oogcontact vervangen

Als het gaat om communicatie tussen personen en voertuigen heeft verlichting altijd een specifieke rol gehad. “Toch zijn de huidige verlichtingssystemen binnen en buiten het voertuig bij lange na niet genoeg om oogcontact, gebaren en taal te kunnen vervangen”, zegt Dr. Michael Kleinkes, Vice President Development Lighting & Innovation bij Hella. “In het kader van dit project onderzoeken en ontwikkelen we daarom een systeem die dat op betrouwbare wijze kan bereiken.”

Intuïtief

De onderzoekers zullen eerst definiëren in welke situaties communicatie noodzakelijk is. Vervolgens worden methodes onderzocht om deze communicatie op de best mogelijke manier te bewerkstelligen – hetzij met projecties, symbolen of kleuren. “Communicatie moet immers niet alleen ’s nachts werken, maar ook overdag”, verklaart Kleinkes. “Bovendien moet het duidelijk en intuïtief zijn en wereldwijd werken.” Hella zal uiteindelijk een prototype creëren en het verlichtingssysteem integreren in een voertuig. Om dit mogelijk te maken, zullen de projectpartners de hele waardeketen dekken. In een interview met Aftersales Magazine sprak ook fabrikant Lumileds zich bij monde van Dirk Vanderhaeghen uit over de toekomst van autoverlichting. Lees het hier terug.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties