Peter Drucker, een Amerikaanse managementgoeroe, stelde in 1980 in zijn boek Managing in Turbulent Times: “Het grootste gevaar in turbulente tijden is niet de turbulentie zelf, maar dat we erop reageren met de kennis en logica van gisteren.” Deze uitspraak is de rode draad van het 10e Nationaal Aftersalescongres, dat door de pandemie helaas niet fysiek kon worden gehouden, maar nu wel in boekvorm beschikbaar is.
Het 160 pagina’s tellende congresboek bevat niet alleen de zes lezingen die tijdens het congres gepland stonden, maar daarbovenop nog veertien bijdragen van kopstukken uit onze branche. Zij behandelen de belangrijkste onderwerpen en dossiers die voor dit en volgend jaar de dagelijkse gang van zaken zullen bepalen van ondernemers en managers in de turbulente omgeving van de veranderende autobranche.
Wijsheid
Over de veranderende branche zegt dagvoorzitter Adriaan Roggeveen in zijn openingswoord: “Nog nooit veranderde er in zo’n korte tijd zoveel in de wereld van mobiliteit, vervoer, autogebruik, politiek en consumentengedrag. Wat tot voor kort een ‘probleem’ heette, is nu gepromoveerd tot ‘crisis’. Het aantal crises die dagelijks via de media worden benoemd is zo groot dat het woord crisis ons al geen angst meer aanjaagt. De zakenwereld en de entrepreneurs die daarin domineren, hebben meestal geen moeite met veranderingen en zien daarin vaak nieuwe kansen en businessmodellen. Dat was in de afgelopen vijftig jaar aan de orde van de dag en maakte kleine startups tot grote, succesvolle bedrijven. Waar entrepreneurs wel moeite mee hebben, is de grote onvoorspelbaarheid waarmee we nu te maken hebben. Die onvoorspelbaarheid maakt risico’s groter en het aantrekken van financiering voor nieuwe initiatieven veel moeilijker. Ik las onlangs dat het de grote Griekse filosoof Socrates was die zei dat menen dat je iets weet, de grootste belemmering is voor het verkrijgen van wijsheid, en wijsheid zullen we nodig hebben om in tijden van verandering en onvoorspelbaarheid de juiste stappen te zetten, nietwaar?”
ADR
Met het congresboek wil Aftersales Magazine een bijdrage leveren aan het verkrijgen van de kennis die nodig is om die stappen te kunnen zetten. Verandering hoeft ook geen bedreiging te zijn. Casper Veenman en Hasmeet Kaur van adviesbureau Roland Berger stellen in hun keynote speech dat disruptie juist kansen biedt. Die aangrijpen is beter dan vast te houden aan het oude.
Sinds 2017 volgt Roland Berger met de Automotive Disruption Radar (ADR) in inmiddels 23 landen voortdurend en systematisch de vroege indicatoren van disruptie die de autosector beïnvloeden. De ADR telt 26 indicatoren, die zijn gegroepeerd in vijf hoofdgroepen:
- De wensen van de klant: willen mensen autonome voertuigen en in welke mate?
- Regelgeving: wat zijn de wetgevende voorwaarden?
- Technologie: hoe ver is de technologie voor bijvoorbeeld autonoom rijden gevorderd?
- Infrastructuur: hoe ontwikkelt zich de infrastructuur?
- En tenslotte de activiteiten van de industrie: welke oplossingen zijn aangekondigd of bestaan al?
In hun bijdrage stellen Veenman en Kaur: “De ADR beoogt een antwoord te geven op belangrijke vragen uit de sector zoals: welke factoren drijven verandering? Hoe evolueren deze factoren in de tijd? En wat kunnen besluitvormers doen om verstoringen zo goed mogelijk te beheren?”
Naast informatie uit de enquête ontleent de ADR informatie aan externe bronnen, zoals toonaangevende mobiliteitsexperts en belangrijke sectorrapporten. “Aan de hand van dit kader kunnen we op basis van feiten proberen te bepalen welk land de meeste kans maakt om autonome mobiliteit als eerste in te voeren. Of autonome mobiliteit nu wel of niet haalbaar blijkt, de weg ernaartoe levert nieuwe technologieën en inzichten op die in de semi-autonome auto van morgen geïntegreerd zijn en van invloed zijn op alle verdienmodellen in de autosector, juist in de aftersales. Denk aan ADAS-functies en over the air-concepten.”
Aftermarket
“De door technologie en klantenwensen veranderende mobiliteit heeft uiteraard gevolgen voor de aftermarket en de aftersales. Het goede nieuws is dat de aftermarket inmiddels weer op het pre-Covid-niveau zit en daar, door een licht groeiende aftersalesmarkt, zelfs overheen gaat. De komende jaren zal de jaarlijkse groei ongeveer 1,8 procent bedragen. Onderdelenfabrikanten en onderdelendistributeurs, maar ook werkplaatsen, zowel die van de merkgebonden dealer als die van de onafhankelijke universele garage, zien die veranderingen uiteindelijk van invloed zijn op hun verdienmodel. Een ander voordeel is dat in de aftermarket, zeker aan de aftersaleskant, de invloed van de veranderingen langzaam gaat, omdat wagenparken niet zo snel transformeren. De EV-transitie vergt jaren en zal pas rond 2030 een bepaalde volwassenheid vertonen.”


Scenario’s
Omdat de onafhankelijke aftermarket minder snel evolueert en het dealerkanaal als eerste de gevolgen gepresenteerd krijgt van de introductie van nieuwe technologieën, zoals de EV-transitie, zal het aandeel van het onafhankelijke kanaal in de aftermarket – met het accent op de aftersales – zeker tot 2030 verder toenemen. “De markt wordt echter – mede door de digitalisering – wel complexer. De reden is dat meer marktpartijen proberen een plekje in die aftermarket te verwerven. Dat biedt klanten meer keuzemogelijkheden, maar zorgt ook voor meer complexiteit. Omdat de transparantie desondanks groter wordt, zullen in potentie de marges lager en de hapklare brokken uit de aftermarketkoek kleiner worden. Daar zullen ondernemers en managers in hun verdienmodellen rekening mee moeten houden.”
Roland Berger heeft een aantal scenario’s ontwikkeld waaraan ieder zijn eigen inzichten kan toetsen. “In scenario 1 en 2 blijven nieuwe spelers van het speelveld weg, wat niet betekent dat er geen verschuivingen plaats kunnen vinden. Het wordt voornamelijk een hardere, beter gezegd: professionelere strijd om de (werkplaats)klant. Het lijkt erop dat het onafhankelijke kanaal de komende jaren aan de goede kant van de streep zit. Onder druk van de veranderingen en met behulp van digitalisering maken dealers na 2030 wellicht kans op het terugveroveren van hun marktaandeel. In de scenario’s 3 en 4 wordt de markt een stuk complexer en transparanter door de toestroom van nieuwe marktpartijen, onder andere gevoed door de opkomst van platformen. Deze platformen of ecosystemen zullen nieuwe vormen van concurrentie in gang zetten.”
Disruptie
We leven in een tijd van turbulente en dynamische marktomstandigheden. We noemen dat disruptie, omdat we niet goed weten hoe we met grote veranderingen om moeten gaan. Managers en ondernemers verstoppen zich dan graag achter iets waarvan iedereen snapt dat zij er ook niks aan kunnen doen. Dat is een zwaktebod, want je eigen toekomst heb je, zoals altijd, grotendeels zelf in handen. Het is een kwestie van keuzes maken. Natuurlijk is dat niet altijd even makkelijk, maar het heeft vooral te maken met kennis van zaken en of je daarnaast de noodzakelijke competenties op orde hebt, zowel van jezelf als van je medewerkers. Is je hele onderneming future proof? Daar gaat het om.
Wellicht zal niet één scenario dominant blijken en ontstaat er een mix van scenario’s. Het is echter voor iedere onderneming, groot of klein, van belang om zich voor te bereiden op de veranderende markt, ook al lijkt de impact op korte termijn minimaal. “Op den duur zal die veranderende aftermarket, van fabrikanten en distributeurs tot aan het autobedrijf, wellicht geen plaats bieden aan alle bestaande bedrijven. Ecosystemen of platformen, gevoed door voertuig- en klantendata, zijn daarnaast ook hechte partnerships van de deelnemende ondernemingen. Behoor je daar niet toe, dan sta je aan de zijlijn en dat is geen verstandige plek om aan je toekomstige verdienmodel te werken.”
Congresboek
Behalve de bijdrage van Roland berger vindt u in het congresboek de bijdrage van Thierry Leblanc, ceo Bosch Aftermarket Benelux & Frankrijk. Hij stelt dat het universele autobedrijf een meer dan goede toekomst heeft en legt uit waarom. Jeffrey Huizing, directeur Aftersales bij Van Mossel Automotive en verantwoordelijk voor 150 werkplaatsen, legt uit hoe hij een multimerkenbeleid voert in zijn state of the art merkgebonden werkplaatsen. Tom Adams, algemeen directeur van Bridgestone Benelux & Frankrijk, laat zien dat veranderen niet betekent dat je je corebusiness moet vergeten. Cor Baltus, ceo van Alliance Automotive Group Benelux en voorzitter van FIGIEFA, staat stil bij de Brusselse dossiers die voor de autobranche belangrijk zijn, waaronder de vrije toegang tot voertuigdata.
Johan van der Hoeven, directeur LKQ-Fource en voorzitter RAI Aftermarket, legt uit waarom het streven naar gezonde mobiliteit ook duurzaamheid en circulariteit omvat. Hij doet dat samen met Jeroen van de Braak, secretaris van RAI Aftermarket. Van niet te onderschatten belang is ook de bijdrage van BOVAG-dataspecialist Jan-Willem van der Linden over het Europese certificeringssysteem Sermi, waar ieder autobedrijf de komende twee jaar mee te maken krijgt. Certificering als stimulans om je organisatie sterker te maken is wat directeur Harry Filon van Stichting Duurzaam aankaart.
Analist Clem Dickmann gaat dieper in op de verdergaande schaalvergroting in de autosector, mededingingsadvocaat Caspar Rutten neemt de aanstaande nieuwe BER door en Josée Sombekke staat stil bij de toenemende gevoeligheid van auto’s voor cybercrime.
Een team van ABN-Amro werpt een blik op de economische ontwikkelingen. Bas Wintjes van WESP laat zien dat het autobedrijf minder benauwd hoeft te zijn als het om het werkaanbod voor elektrische auto’s gaat. Femke Teeling, directeur FOCWA, en Laura Seegers, algemeen secretaris VACO, laten zien dat specialistische sectoren als schadeherstel en bandenservice een hoofdrol vervullen in de veranderende aftermarket. Orjan Frikkee van iGarage belicht de praktische kant van de digitale aftersales en Arno van der Steen tot slot, senior projectleider bij HAN Automotive Research, presenteert een onderzoek naar de mogelijkheden voor een digitale, deels over the air ADAS-apk. Niet iets wat morgen zal gebeuren, maar wel een serieus toekomstperspectief.

Belangstellenden kunnen het congresboek bestellen via www.aftersalescongres.nl
De prijs van het boek is 149,50 euro.
Wie meerdere exemplaren wil, mailt voor een aangepaste offerte naar rob@aftersalesmagazine.nl.