In het Enexis-gebied zijn ruim 2200 daadwerkelijk gestart met zogenoemd netbewust laden. Dit betekent dat het laadvermogen tijdens piekmomenten komende winter wordt verlaagd om overbelasting op het stroomnet te voorkomen. Dit helpt om kritieke stroomnetten te ontlasten of draagt bij aan het oplossen van knelpunten op het laag- en middenspanningsnet.

Het aantal publieke laadpalen in Enexis-gebied groeit snel. Momenteel zijn er ongeveer 15.000, en een verdubbeling wordt de komende jaren verwacht. Eén laadpaal vraagt op vol vermogen evenveel stroom als drie tot vier huishoudens samen. Elektrische auto’s zijn geschikt om flexibel te laden omdat het opladen doorgaans niet direct hoeft, maar slim kan worden verspreid, bijvoorbeeld ’s nachts of overdag bij veel zon. Door laadmomenten meer te spreiden, wordt het volle stroomnet ontlast en benutten we het efficiënter. Hiermee kunnen elektrische auto’s een belangrijke bijdrage leveren aan het voorkomen van overbelasting van het stroomnet.

Volle stroomnet ontlasten

Onlangs waarschuwde Enexis al voor het risico van overbelasting tijdens piekmomenten (tussen 07.00-10.00 uur en 16.00-21.00 uur) op koude winterdagen, vooral op 22 kritieke locaties in het Enexis-gebied. Enexis en laadpaalaanbieders Vattenfall, Allego, Equans zorgen er daarom voor dat 2200 publieke laadpalen in deze gebieden gaan helpen bij het tegengaan van overbelasting van het stroomnet.

Netbewust laden betekent dat elektrische auto’s aan publieke laadpalen opladen binnen de mogelijkheden van het stroomnet. Deze winter wordt de laadsnelheid op vaste momenten automatisch verlaagd op werkdagen tussen 16.00 en 21.00 uur. Vanaf de winter van 2026-2027 volgt het laadpunt flexibel de actuele netbelasting. Als het stroomnet bijna vol is, wordt het laden bijgestuurd – 24 uur per dag, zeven dagen per week. Om dit te managen is er een softwarekoppeling gemaakt tussen Enexis en de laadpaalaanbieders.

Bij een groot aantal laadpalen kan netbewust laden worden uitgezet voor urgente situaties door middel van een zogeheten opt-out. De auto laadt dan op normale snelheid op. De beschikbaarheid van deze functie verschilt echter per laadpaalaanbieder.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 november 2025
Europeanen sparen korter voor tweedehands VW Golf
17 november 2025
Enexis ‘knijpt’ laadvermogen tijdens pieken
17 november 2025
InterClassics Brussels noteert nieuw bezoekersrecord
14 november 2025
ADPA nieuw lid van SERMI
14 november 2025
Alzura: Toekomst aftermarket is digitaal
14 november 2025
AllParts lanceert leaseconcept
Meest bekeken berichten
Recente reacties