Willen we tegen 2030 in Nederland 1,7 miljoen laadpunten hebben voor elektrische voertuigen, wat volgens de RVO tegen die tijd nodig is, dan zal de overheid werk moeten maken van de publieke laadinfrastructuur.
Dat is de mening van Christelle Verstraeten, hoofd Europees beleid van ChargePoint. Ze betoogt dat de focus op die publieke laadinfrastructuur zou moeten liggen, omdat een eigen laadpunt voor een groot deel van de hurende bevolking niet mogelijk is.
Energienet
Het huidige energienet is echter niet op een dergelijke transitie berekend (eind 2021 waren er pas 50.000 publieke laadpunten). De kabels vervangen zodat de capaciteit vergroot kan worden is duur en tijdrovend. Verstraeten pleit er daarom voor nog dit jaar stappen te maken om de uitrol van publieke laadpunten op te schalen.
Daarbij hoeven het niet allemaal snellaadpunten te zijn. De meeste auto’s staan elke dag urenlang stil en hoeven helemaal niet snel geladen te worden. Snellaadpunten op strategische plekken, zoals langs snelwegen, bieden voldoende soelaas.
Verbod
Voorts stelt Verstraeten dat een einde aan de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor tegen 2030 niet kan slagen zonder overheidsingrijpen. Het “streven naar” emissieloos rijden is voor industrie, consumenten en wagenparkbeheerders onvoldoende. Consumenten en wagenparkbeheerders willen immers graag elektrisch rijden, vanwege de efficiëntie en de gunstiger total cost of ownership. Om die grootschalige overstap naar elektrisch rijden te maken, moet nu al worden ingegrepen, niet pas aan het eind van dit decennium. Verstraeten verwijst daarbij naar wetgeving in bijvoorbeeld de Amerikaanse staat Californië, waar het vanaf 2035 simpelweg verboden is om nog auto’s te verkopen met een verbrandingsmotor.