Ford Motor Company werkt samen met Argo AI en Lyft aan de introductie op grote schaal van autonoom rijdend personenvervoer op afroep. De samenwerking verenigt alle aspecten die nodig zijn voor een economisch verantwoorde vervoersdienst op afroep: de technologie voor autonoom rijden, de vervoermiddelen en het vervoersnetwerk. Die ondersteunen een schaalbaar bedrijfsmodel.

“Deze samenwerking is mogelijk doordat alle stukjes van de puzzel van autonoom rijden op hun plaats vallen”, aldus Logan Green, medeoprichter van Lyft, het grootste personenvervoersnetwerk van de Verenigde Staten en Canada. “Elk bedrijf neemt de schaalgrootte, kennis en deskundigheid van zijn eigen bedrijfstak mee en samen maken die aspecten autonoom rijdend personenvervoer als businessmodel realiteit.”

Argo AI – een wereldwijd platform voor technologie voor autonoom rijden – en Ford maken gebruik van autonoom rijdende Fords, waarin voor de verkeersveiligheid ook een bestuurder aanwezig is. De auto’s worden ingezet in het netwerk van Lyft. Later dit jaar kunnen reizigers in Miami (Florida) gebruikmaken van de vervoersdienst en vanaf 2022 kunnen ook Lyft-klanten in Austin (Texas) dat doen. Lyft-klanten in die steden kunnen dan een autonoom rijdende Ford selecteren voor hun trip.

Basis schaalvergroting

Deze beginfase van de dienst legt de basis voor schaalvergroting. Argo AI, Ford en Lyft werken nu aan de afronding van een overeenkomst op basis waarvan de komende vijf jaar ten minste duizend autonome voertuigen worden ingezet op het netwerk van Lyft in diverse landen.

“Onze samenwerking is bijzonder omdat we de visie op het verbeteren van de veiligheid, de toegankelijkheid en betaalbaarheid van vervoer in onze steden met elkaar delen”, zegt Bryan Salesky, de oprichter en CEO van Argo AI. “In het verlengde van de toegang tot het netwerk van Lyft bepalen we met elkaar welke gebieden het meest kunnen profiteren van onze autonome vervoersdienst en hoe we de technologie op een veilige manier kunnen toepassen.”

De samenwerking is erop gericht om het aanbod van autonome vervoersdiensten aan te passen aan de vraag, op basis van gegevens over de markt en de verkeersveiligheid. Daarop wordt bepaald waar de autonome vervoersdienst economisch verantwoord en veilig kan worden aangeboden. Argo AI kan geanonimiseerde gegevens over de diensten en het wagenpark van Lyft gebruiken om het hoofd te bieden aan de problemen die andere autonome vervoersdiensten ondervinden.

Meer steden in kaart

“Argo AI en Ford doen nu meer proeven, brengen meer steden in kaart en bereiden zich uitgebreider voor op de commerciële toepassing van autonome voertuigen in steden dan welke andere soortgelijke samenwerking ooit. Deze nieuwe overeenkomst is een essentiële stap naar de volledig commerciële autonome vervoersdienst – en de toevoeging van het vervoersnetwerk van wereldklasse van Lyft”, zegt Scott Griffith, CEO van Ford Autonomous Vehicles & Mobility Businesses. “Onze drie bedrijven zien de autonoom rijdende auto als essentieel middel om het stedelijke mobiliteitslandschap schoner, veiliger en efficiënter te maken. Dit is het begin van een belangrijke relatie tussen drie dynamische bedrijven die uiteindelijk op grote schaal en in veel steden reizigers een betrouwbare, hoogwaardige vervoersdienst willen bieden.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38