Onder invloed van de opkomende connectiviteit kunnen de verhoudingen tussen het merkkanaal en het onafhankelijke kanaal gaan schuiven. Hoe? En met welke gevolgen voor de business? Daarover geeft ceo Cor Baltus van de Partspoint Groep zijn visie tijdens de eerstkomende bijeenkomst van Automotive Insiders, op 21 maart.
Behalve als ceo is Baltus ook als bestuurder actief: voorzitter van RAI Vereniging (afdeling Aftermarket, Equipment en Industrie) en bestuurslid van Figiefa, de Europese koepel van onafhankelijke onderdelendistributeurs. Vanuit die brede scope zal hij op het Insiders-podium de jongste ontwikkelingen belichten in de datastrijd tussen autofabrikant en het onafhankelijke kanaal.
Helemaal nieuw is die strijd niet. Oorspronkelijk ging die uitsluitend om technische informatie, nodig om de auto te kunnen onderhouden en repareren. Meer en meer draait het echter ook om de vraag wanneer en wat er aan de auto gedaan moet (gaan) worden – om over automatische updates nog maar te zwijgen. Ook in die huidige discussie staan diverse partijen tegenover elkaar. Zo kwamen de onderdelenfabrikanten met hun Extended Vehicle-platform, gesteund door ACEA en (deels) Clepa. Gaat dit initiatief het winnen van de één of meer onafhankelijke platformen (die de nadrukkelijke wens zijn van de Europese Commissie)? Welke OTP-oplossing kan rekenen op de steun van Figiefa en haar partners? Wat is het belang voor de aftermarketpartijen in ons land? En hoe groot is de aftermarket in Nederland trouwens?
Volop voer voor discussie dus, waarbij één ding wat Cor Baltus betreft helder is: “Gezien de marktontwikkelingen, met de nadruk op connectivteit, is het belangrijk dat iedereen die zijn business hierdoor beïnvloed ziet worden, op de hoogte blijft van de laatste trends.”