In één week tijd hadden twee persconferenties (Cecra op 17 januari en ISP op 19 januari) als onderwerp de aanstaande SSL, wat staat voor sector specific legislation, ofwel sectorspecifieke wetgeving. Het is een noodzakelijke aanvulling op de Europese Data Act van vorig jaar waar de onafhankelijke aftermarket, bestaande uit leveranciers, autobedrijven en brancheorganisaties, met smart op zitten te wachten..
SSL regelt in principe de vrije en onbelemmerde toegang tot voertuiggegevens – statische en vooral dynamische – voor alle spelers in de onafhankelijke aftermarket, zodat zij er hun (nieuwe) verdienmodellen mee kunnen voeden. Tot op heden hebben de autofabrikanten, zeker bij nieuwe en jongere auto’s, een bijna monopolistisch speelveld weten te creëren, zeker als het gaat om aanvullende diensten en de aftersales, of zoals Karsten Schulze van ADAC (één van de ISP-partners) stelde: “Terwijl wij moeten wachten, rennen de autofabrikanten.”
Nu steeds meer auto’s connected zijn, wordt de voorsprong van de autofabrikanten op de onafhankelijke marktpartijen alleen maar groter, vooral ten aanzien van predictive maintenance, remote diagnostics en andere over the air diensten. Met name de ervaringen die de fabrikanten nu opdoen, vergroten de achterstand van de onafhankelijke aftermarket, was de teneur van beide persconferenties.
De wetgeving ligt al kant-en-klaar op de Brusselse burelen, maar Ursula von der Leyen, de president van de Europese Commissie, houdt dit dossier – volgens insiders op aanraden van Acea en in het bijzonder de Duitse autofabrikanten – nog even in haar bureaulade. Vóór haar hield eurocommissaris Thierry Breton, verantwoordelijk voor de interne markt, het dossier ook al op. Door al dit oponthoud dreigt goedkeuring voor de wetgeving te moeten wachten tot na de Europese verkiezingen in juni.
Deze strijd om toegang tot voertuiggegevens is daarom zo belangrijk, omdat het gaat om de euro’s van de (werkplaats)klant. Het gaat erom wie in staat is de consument voor zich te winnen, enerzijds door toestemming om data op te halen en anderzijds door de klant te bewegen om diensten, producten of werkplaatsservices af te nemen. Concurrentiestrijd is goed, maar dan wel op een gelijk speelveld alstublieft, mevrouw Von der Leyen.