De gemiddelde Tesla-rijder in Europa laadt voor 81 euro per maand. Hij legt daarmee gemiddeld 1652 kilometer af. Berijders van een benzineauto met een verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer zouden hiervoor 118 euro per maand kwijt zijn bij een benzineprijs van 1,40 euro per liter.

Dat meldt Eevee Mobility op grond van data van gebruikers. Eevee is een gratis app waarmee Tesla-rijders hun laadgedrag en -kosten kunnen bijhouden. De app is door zo’n 50.000 mensen gedownload en wordt gebruikt in 47 landen.

Goedkoper

Oprichter Steffen Brans: “Bij Eevee geloven wij dat transparantie in de kosten van laden essentieel is voor de acceptatie van elektrisch rijden. Deze data schetsen het begin van een beeld van het werkelijke gedrag van elektrische rijders. Hiermee benadrukken we een van de voornaamste voordelen van elektrisch rijden: lagere kilometerkosten. We wisten altijd al dat laden goedkoper is dan tanken, maar dankzij Eevee kunnen we ook precies zeggen hoeveel goedkoper.”

De data van Eevee laat nog meer zien. Zo blijkt dat 75 procent van de Tesla-rijders zijn auto thuis oplaadt. 14 procent laadt zijn auto op het werk en 11 procent bij publieke laadpalen.

Deel dit artikel op

19 reacties

    1. Van de week in Oostenrijk nog 1.27 per liter. Denk dat ze gemiddelde prijs Europa hebben genomen. Bijna alle landen goedkoper dan bij ons . Leuk die belastingen en accijnzen.

      1. Lol rijd met me hybride met volle tank 920 km
        Zeg even 50 a 55 euro tanken haal ik 3.9 op 100km ????als mee zit minder

  1. Erg beknopt.
    Mistbde prijs per kwh en of het aan een snel laadpaal was of gewoon thuis.
    En de vergelijking is getrokken met Diesel neem ik aan?

    Evs zijn ook goedkoper doordat je geen wegenbelasting hoeft te betalen en het onderhoud goedkoper is

  2. Ik zat even te denken dat de accijns van de brandstof afgehaald was om het een eerlijk vergelijk te maken, maar dan moet de brandstof nog veel goedkoper zijn.

  3. Afgezet tegen de hoogste energie en brandstof prijzen van europa die in nederland gelden ? wel appels met appels vergelijken, want nederland is nou niet bepaald een gemiddeld betreft energie prijzen.

  4. Totdat de prijs van stroom omhoog gaat want de staat zal op een gegeven moment alle accijnzen gaan missen in de knip… En dan gaat de km heffing er ook nog bijkomen.

  5. Ik weet wel, dat met de Tesla heen en weer naar Corsica, mij dit ongeveer €150 aan stroom kost en ga ik met de Ford Ranger Diesel kost mij dit ongeveer €600

  6. 1.40€ en dan ook nog 1 op 20 rijden.
    Welke auto van Tesla formaat rijdt zo zuinig?
    Scheelt zeg maar zeker de helft en nog meer als er af en toe gratis bij Tesla zelf wordt geladen.

  7. Die rijd dan ook geen 100/5,1 😉

    Sowieso 5,1 op zo’n route die ik ook niet met mijn Hybride. Die zal dan hoger liggen omdat je weinig electrisch rijd. Gas bij, berg op, volle batterij opladen berg afwaards. Supper efficient dus.

  8. Als die Tesla-rijders zo weinig aan brandstof mogen ze ook weleens WEGENbelasting gaan betalen. Die bakken van ruim 2000+ kilo verslijten een stuk meer asfalt dan mijn fiat panda van 900 kilo.

  9. Inderdaad, en al dat fijnstof van die banden zoals aftersalesmagazine schreef mag ook wel extra belast worden. Missen we alleen nog een apparaat in de werkplaats om de fijnstof die de banden uitstoot te meten. Hier word vast nog wel aan gewerkt. Maar wegenbelasting ter hoogte van een diesel is wel op zijn plek lijkt me zo. Dan nog wat accijns op de stroom heffen en dan is het ineens toch wel aantrekkelijk om een Landrover Discovery op diesel te nemen. 🙂

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties