De autobranche verwacht de komende jaren meer geld te verdienen met de verkoop van aanvullende diensten. West-Europese professionals blijken positief gestemd: zo’n 80 procent is ervan overtuigd dat de winsten de komende vijf jaar meer zullen groeien dan tot nu toe het geval was. Vorig jaar lag dat percentage nog op 44 procent, aldus KPMG’s Global Automotive Executive Survey.

Leidinggevenden zijn in toenemende mate bezorgd over de verkoopverwachtingen voor volledig elektrische auto’s. Hoewel de groei doorzet in de verschillende werelddelen (+25-30% in de belangrijkste EU-markten; +10-12% VS; China +30%), temperen de executives de verwachtingen. Onder andere door aanhoudende kostendruk: grondstofprijzen drijven de kosten van batterijen op.

Meer dan de helft van de leidinggevenden is ‘zeer bezorgd’ over de beschikbaarheid van materialen en componenten die nodig zijn voor de fabricage van elektrische auto’s. Met name zeldzame aardmetalen, lithium- en andere batterijcomponenten zijn schaars. Veel grondstoffen worden momenteel gewonnen en verwerkt in Azië, voornamelijk in China. Er zijn dan ook honderden nieuwe lithium-, kobalt- en nikkelmijnen en verwerkingsfabrieken nodig daar, aldus de KPMG-studie.

Leidinggevenden zijn ook bezorgd over de levering van andere grondstoffen en componenten. Het is namelijk niet gemakkelijk om aan halfgeleiders, elektrisch staal en lichte materialen, die essentieel zijn voor een verdere uitbreiding van het accubereik, te komen. Tenslotte worden in een aantal Europese landen EV-specifieke subsidies teruggeschroefd: ze worden meer gericht op infrastructuur en goedkopere voertuigen voor de massamarkt. 

Nieuwe toetreders en verdienmodellen

De autobranche zal de komende jaren, zo denkt de markt zelf, meer geld gaan verdienen met de verkoop van aanvullende diensten. Onder andere de verkoop van verzekeringspakketten, ‘over the air’-softwarediensten, verkoop van data en dienstverlening rondom opladen, gaan fabrikanten nieuwe bronnen van inkomsten geven.

Autofabrikanten zullen daarnaast steeds meer nadenken over het bredere EV-ecosysteem: het aanbod verschuift van alleen een auto, naar een pakket van diensten voor EV. Aan de andere kant zullen steeds meer Chinese merken de Europese markt betreden. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat Europa koploper op het gebied van emissiedoelstellingen en laadinfrastructuur is en naar verwachting blijft. Ook speelt de inmiddels bredere acceptatie onder consumenten een rol en is er in Europa sprake van relatief voordelige handelsverdragen in vergelijking met de Verenigde Staten.

Online versus fysieke verkoop 

Het percentage van de Europese leidinggevenden dat denkt dat de meerderheid van de aankopen van nieuwe voertuigen tegen 2030 online zal gebeuren, blijft onverminderd hoog (73%). Daarnaast denken executives dat de fabrikant een belangrijk deel van de verkopen direct gaat doen. Een gelijkwaardige hoeveelheid van de autoverkopen verloopt daarnaast via dealerships en nieuwe online spelers. De toenemende bereidheid van consumenten om een auto online aan te schaffen, zet autofabrikanten aan om nieuwe retailmodellen te introduceren. Deze modellen zullen veelal omnichannel worden ingericht, met zowel een online, als een offline klantreis. Hiervoor zullen bestaande dealerovereenkomsten worden omgezet in agentuurovereenkomsten. 

“De auto-industrie blijft zich in rap tempo ontwikkelen. Elektrificatie, nieuwe verdienmodellen en nieuwkomers op de markt houden de boel in beweging”, aldus Loek Kramer, Partner Automotive bij KPMG in Nederland. “Het is goed om te zien dat experts in de branche optimistisch zijn over de toekomst. Maar er is ook bezorgdheid ten aanzien van de grootschalige elektrificatie-opgave, die voortkomt uit de Europese emissiedoelstellingen. We staan nog maar aan het begin van deze transformatie naar ‘nul emissie mobiliteit’.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 oktober 2024
8 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35