De Duitse automobielindustrie loopt nog altijd voorop, maar de eerste tekenen dat dit wel eens zou kunnen veranderen kondigen zich aan.

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Sigmar Gabriel was op de IAA prominent aanwezig. Vooral zijn directe waarschuwing aan de verzamelde Duitse autofabrikanten mocht er zijn: “Pas op dat jullie niet in de Nokiaval trappen. Nokia had een leidende rol in de mobieltjesmarkt, maar verzaakte om hun innovatieve slagkracht te koesteren. De gevolgen daarvan kennen we. Duitsland is het daarom aan zichzelf verplicht om een leidende, innovatieve rol te blijven spelen in de automobielindustrie.”

Elektrische auto

Gabriel doelt daarbij op een aantal dingen. Ten eerste: de ontwikkelingen wereldwijd als het om de elektrische auto gaat. Parallel daaraan de toekomst voor de zelfrijdende auto. En als we naar vandaag kijken: de connected car, de connected klant en, heel belangrijk, het door de Duitse auto- en onderdelenindustrie (willen blijven) vasthouden aan de dieseltechnologie. Wat dat betreft zien velen dieselgate als een belangrijke wake up call, die de auto-industrie (niet alleen in Duitsland overigens) veel geld gekost heeft en imagoschade heeft toegebracht. Kennelijk is de Duitse minister er niet gerust op dat ‘zijn’ belangrijkste industrie daar voldoende lering uit getrokken heeft over de auto van de toekomst. Hij werd op de IAA overigens op zijn wenken bediend. De merken buitelden over elkaar heen als het ging om het aankondigen van te introduceren elektrisch aangedreven, dan wel hybride modellen.

Conventioneel

Nu betekent zo’n aankondiging nog niet dat deze fabrikanten uitsluitend elektrisch aangedreven auto’s gaan bouwen. Het accent zal toch op hybrides liggen, ook bij Volvo. Wat een sterke driver zal zijn, is de opstelling van de overheden, fleetowners en brancheorganisaties. Neem een gemeente als Utrecht (en binnenkort Amsterdam), die in 2025 de gemeentegrens wil sluiten voor auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. Of Transport en Logistiek Nederland, dat hun leden stimuleert om stadstransport alleen nog uit te voeren met volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Nu stelden veel ceo’s op de IAA dat als vanaf vandaag alle consumenten en fleetowners alleen nog maar een elektrisch aangedreven auto kopen, pas over achttien tot twintig jaar het hele wagenpark uit elektrische auto’s bestaat. Dus zal het een stuk langer gaan duren voor we in de werkplaatsen alleen nog maar elektrisch aangedreven auto’s zullen tegenkomen.

Inhaalslag

Volkswagen-ceo Matthias Müller stelde in een interview met de Duitse krant Bild dat de Europese auto-industrie een mix van elektrisch en conventioneel (lees: ook diesel) nog lang zal koesteren. Maar het is juist die visie waarvan Gabriel denkt dat die een snelle ontwikkeling van elektrische mobiliteit zal ophouden. En dan gaan andere landen Duitslands nu nog vooroplopende automobielindustrie inhalen, is zijn angstdroom. Daarbij doelt hij in belangrijke mate op de Chinezen, inclusief Volvo. Zelfs de VS kan hier een inhaalslag maken als het om aandrijftechnologie gaat. Niet in de Nokia-val trappen dus, ook al blijft benzine en diesel nog lang dominant. Dit artikel is ook te lezen in nummer 10 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 20 oktober is verschenen.
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties