De door de RDW georganiseerde Self Driving Challenge op het TT Junior Track in Assen is gewonnen door studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Hun zelfrijdende kart wist als enige het circuit tweemaal te ronden.
De uitdaging was om een zelfrijdende, elektrische kart zó te programmeren dat hij zonder menselijk ingrijpen de baan aflegt. Dit jaar namen zes studententeams deel, twee keer zoveel als vorig jaar. Vorig jaar haalde geen enkel team de eindstreep en legde het voertuig van Hogeschool Windesheim uit Zwolle de meeste meters af.
Nieuwe technologie
Ten opzichte van 2022 werden de karts uitgerust met meer technologie. Zo beschikten teams dit jaar over drie frontcamera’s, twee meer dan het jaar ervoor. Eveneens nieuw was de roterende LiDAR, een geavanceerde sensor waarmee ook zelfrijdende auto’s worden uitgerust. Van de extra camera’s werd goed gebruik gemaakt, maar de LiDAR is door geen enkel team ingezet. Thijmen Fellinger, voormalig deelnemer aan de Self Driving Challenge en inmiddels software-engineer bij de RDW, licht dat toe. “Die sensor is met name bedoeld voor obstakeldetectie, maar omdat een complete ronde rijden al voldoende uitdaging biedt is ervoor gekozen om dit jaar nog geen obstakels toe te passen.”
Simpel
Emma Langeveld, woordvoerder van team Rijksuniversiteit Groningen, heeft een tip voor volgende deelnemers: keep it simple. Met relatief eenvoudige lijndetectie en videogestuurde afstandsmeting reed het team naar de overwinning.
In een spectaculaire toegift reed de kart van de Groningers nog een foutloze ronde, nu in een hogere versnelling. Daarmee zetten ze, hoewel officieus, een recordtijd van 6 minuten en 32 seconden neer.