Het totale Nederlandse autoleasepark is eind 2022 uitgekomen op 1.256.000 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens). Dat zijn er 50.700 meer dan eind 2021, ofwel 4,2 procent. Het park zakelijke personenleaseauto’s groeide van 751.700 auto’s eind 2021 naar 784.500 eind 2022. Daarmee werd de trend naar meer leaseauto’s van de zaak in 2022 stevig doorgezet met een plus van 4,4 procent (+32.800). Het leasewagenpark bestelwagens groeide eveneens met 4,4 procent, van 222.600 naar 232.400.
Dat heeft de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) becijferd. VNA merkt daarbij op dat de groei best opmerkelijk is, gezien het tekort aan nieuwe auto’s. Een van de trends in lease die VNA constateert is dan ook dat leasemaatschappijen steeds vaker jong gebruikte auto’s inzetten.
Elektrisch
VNA heeft wel zorgen over de inzet van elektrische auto’s. Het aandeel nieuwe, volledig elektrische zakelijke leaseauto’s (dus exclusief private lease) liep in 2021 al terug naar 27 procent en in 2022 naar 25 procent (bron: RDC). Renate Hemerik, voorzitter VNA: “De economische bedrijvigheid en dus het autoverkeer is weer toegenomen. Dat maakt het belang nog groter dat er meer kilometers uitstootvrij worden afgelegd. We zien echter dat de instroom van nieuwe nul-emissie auto’s in de zakelijke autoleasemarkt stagneert. De overheid bouwt de stimulering van uitstootvrije auto’s te snel af. De combinatie van hoge aanschafkosten en het wegvallen van voordelen zoals MRB en bijtelling is ongunstig. Het zorgt ervoor dat zakelijke rijders toch weer twijfelen over de overstap naar elektrisch.”
In de markt voor bestelwagens wordt lease belangrijker nu de elektrificatie van bestelwagens vorm krijgt, want die auto’s zijn immers relatief duur in de aanschaf. Het aandeel elektrische bestelwagens in de nieuwe registraties van leasebestelwagens steeg dan ook van een kleine 4 procent in 2021 naar bijna 9 procent in 2022.
Privélease
De markt voor privélease noemt VNA uitdagend. De forse inflatie zet druk op de uitgaven van huishoudens. Ook het krappe aanbod van nieuwe auto’s helpt niet mee. Desondanks groeide het privé geleaste wagenpark in 2022 met 3,5 procent naar 239.100. Lease van occasions droeg hieraan bij. Het aandeel volledig elektrisch in de instroom van nieuwe privéleaseauto’s is toegenomen van 11 procent in 2021 naar 26 procent in 2022 (op basis van RDC-cijfers nieuwe registraties). Renate Hemerik: “De combinatie private lease en EV is een hele belangrijke voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. Het stelt particulieren in staat om makkelijker toegang te krijgen tot elektrisch rijden. In de toekomst verwachten we dat ook jonge gebruikte EV’s op deze wijze vaker doorstromen richting particulieren. De leasesector doet er alles aan om schone en zuinige automobiliteit ook binnen bereik van particulieren te brengen. We maken ons wel zorgen over de komende jaren als ook bij particulieren de stimulering lager wordt en stopt in 2025.”
Fietslease
Ongeveer de helft van de VNA-leden biedt naast autolease ook fietslease aan. Eind 2022 was dit goed voor een totaal leasefietspark (e-bikes en ‘normale’ fietsen) van ruim 53.000. Het betreft zowel zakelijke als privélease. De meerderheid van de fietsen is een e-bike. Eind 2021 telde het leasefietsenpark van de VNA nog een kleine 23.000 e-bikes (toen gemeten exclusief ‘normale’ fietsen).