De toekomstige keuze voor een elektrische auto is voor veel leaserijders zeker niet vanzelfsprekend. Bijna driekwart van de leaserijders overweegt bij een volgende auto een hybride of zelfs opnieuw voor een traditioneel aangedreven auto te kiezen. Dit blijkt uit onderzoek onder leaserijders in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
In het onderzoek is gevraagd welk type aandrijving men in de toekomst verwacht te kiezen. Slechts 25% van de respondenten kiest bij de volgende auto een volledig elektrisch model. Dit is weliswaar meer dan bij de huidige auto (15%), maar nog altijd een duidelijke minderheid van de markt. Maar liefst driekwart van de leaserijders geeft aan voor een hybride of traditionele aandrijving te kiezen bij de volgende auto. Dat komt vooral omdat elektrische voertuigen duurder worden en zakelijke rijders steeds meer bijtelling krijgen. Ook andere stimuleringsmaatregelen door de overheid, zoals de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, vervallen na 2025.
Vooral leaserijders met relatief lage inkomens verwachten financieel niet te kunnen kiezen voor elektrisch.
Het inkomen van leaserijders speelt een belangrijke rol in de keuze voor elektrisch. Lagere en gemiddelde gezinsinkomens kiezen bij hun volgende auto minder snel voor volledig elektrisch, dan hogere inkomens zo blijkt uit het onderzoek. Slechts 6% van de leaserijders met een inkomen tot
€ 30.000 kiest bij een volgende auto voor elektrisch, bij een inkomen tot € 50.000 is dat 16%. Bij de hoogste inkomensgroep (> € 100.000 bruto inkomen) ligt het percentage duidelijk hoger, namelijk 40%.
Bruto (gezins)inkomen | % leaserijder kiest volgende auto elektrisch (zakelijk en private lease) |
Tot € 30.000 | 6% |
€ 30.000 – € 50.000 | 16% |
€ 50.000 – € 75.000 | 25% |
€ 75.000 – € 100.000 | 36% |
> € 100.000 | 40% |
Een oorzaak van deze keuze is het feit dat elektrische auto’s nog altijd duur zijn en voorlopig ook duur blijven. Zo lag de gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s in 2022 volgens data van RDC op ruim € 53.000 tegenover bijna € 40.000 voor niet-EV’s. Dit betekent hogere leasetarieven en voor zakelijke rijders ook een hogere bijtelling voor het privégebruik.
Renate Hemerik, voorzitter VNA: “De verwachting was dat elektrisch rijden snel goedkoper zou worden. Dit is niet het geval. En dit is zeer ongunstig voor de transitie die niet alleen de leaserijders, maar alle automobilisten moeten maken richting elektrisch.”