In 2019, op ons 8e Nationaal Aftersalescongres, was één van de sprekers het toenmalige Tweede Kamerlid voor D66 Kees Verhoeven. Zijn interessegebied was digitalisering en is dat nog steeds. Zijn bedrijf heet dan ook Bureau Digitale Zaken, want inmiddels is hij geen Kamerlid meer, maar ondernemer. Digitalisering staat bij hem synoniem voor data, vooral het misbruik ervan; misbruik dat leidt tot machtsmisbruik. Verhoeven zit dan ook bovenop de Big Tech en hun invloed op de politieke besluitvorming.
Verhoeven was gastspreker op het congres omdat in 2019 de discussie rond het ongecensureerd vrijgeven van voertuigdata door de autofabrikanten hoog op ieders agenda stond. Verhoeven zag toen al dat de politiek te weinig deed om consumenten en mkb-bedrijven te beschermen tegen de datamacht van grote partijen, waaronder autofabrikanten, die nauw samenwerken met Google, Amazon en Apple, en last but not least de overheid zelf.
Inmiddels zijn er steeds meer politici die ervaren dat de gezamenlijke autofabrikanten, verenigd in Acea, erg op een Big Tech-partij gaan lijken. Wat de overheid betreft heeft Verhoeven eind januari zijn boek over deze materie, De democratie crasht, ten doop gehouden: een eye opener en het lezen meer dan waard. Het laat zien hoe de politiek, vaak door gebrek aan kennis, niet in staat is, of in ieder geval grote moeite heeft, de digitale wereld te begrijpen en op te treden wanneer dat ter bescherming van de maatschappij nodig is. Ook schetst hij hoe wetgeving, goed bedoeld overigens, met diezelfde gebrekkige kennis erdoor wordt gedrukt, waarna korte tijd later in de praktijk blijkt dat de wetgeving niet werkt of tekortschiet, maar dan is het kwaad al geschied.
De berichtgeving uit Brussel eind januari over de opgelopen vertraging van de introductie van sectorspecifieke dataregelgeving is hier helaas een actueel voorbeeld van. Juist deze voor de onafhankelijke aftermarket en de consument cruciale regelgeving moet zo spoedig mogelijk worden ingevoerd. De drempels die er nu liggen, zijn mede door politieke onkunde op hoog niveau opgeworpen. Het is te hopen dat de EU-top snel beslist, maar dan wel met complete regelgeving en niet met een halfbakken compromis waar alleen het OE-kanaal blij mee is.