Leaseplan gaat zijn netwerk voor ex-lease-auto’s grootschaliger aanpakken. Beoogd is een uitrol naar circa vijftig outlets, verspreid over Europa. In het komende halfjaar moeten twintig locaties operationeel zijn, vertelt marketeer Sandra Tappermann in Het Parool.

De vestigingen dienen, net als de bestaande in Breukelen, Veghel, Moordrecht, Zwolle en Hengelo, als podium waar de prospect zijn online gemaakte keuze in werkelijkheid kan zien en uitproberen. Op jaarbasis komen bij de onderneming circa 300.000 tweedehands auto’s vrij (in Nederland 150 per week).

Dienst

Met de grootscheepse verkoop/verhuur in eigen beheer zegt Leaseplan nauwer te willen aansluiten bij de veranderende maatschappelijke kijk op mobiliteit. Analoog aan bijvoorbeeld Spotify staat steeds meer het flexibele gebruik van een dienst centraal, in plaats van het bezit van een fysiek product. Ook de wijzigende voorkeuren op het gebied van aandrijving (elektrisch versus diesel) vormen een factor waarop Leaseplan sneller wil inspelen. “We moeten als leasebedrijf veel alerter kunnen ingaan met snelle wisselingen in het aanbod van auto’s. Door zelf occasions te verkopen, worden we veel flexibeler.” In het verlengde van die policy sloot Leaseplan onlangs een overeenkomst met Uber. De taxidienst wordt niet gezien als een concurrent, stelt Tappermann. “Er is ruimte genoeg in de markt. We kunnen ons daar veel beter bij aansluiten, bijvoorbeeld door de auto’s te leveren die de chauffeurs gebruiken. Eenzelfde samenwerking is heel goed mogelijk met autodeeldiensten.”

Schakel

Door ex-lease-auto’s zelf te verkopen of te verhuren in plaats van af te stoten aan de tussenhandel verdwijnt een schakel. Dat levert prijsvoordeel op voor de koper en voor de leasemaatschappij zelf. De gemiddelde ex-auto van de zaak onderscheidt zich volgens Leaseplan positief (bewezen historie, onderhoudsstaat, garantie) van het vooral door particuliere eigenaren bereden aanbod bij het autobedrijf.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
14 juli 2025
Plannen voor nieuwe autobelastingen bieden goede aanknopingspunten
14 juli 2025
Allianz Direct wint Independer Award Auto 2025 voor beste prijs-kwaliteit
14 juli 2025
Repareren of vervangen?
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
Meest bekeken berichten
Recente reacties