In Nederland is in 2018 het recordaantal bereikt van een miljoen leaseauto’s. Dat is inclusief 150.000 privé geleasete auto’s.

Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA. Die wijst er bij monde van directeur Renate Hemerik op dat met name die privé geleasete auto’s bijdragen aan een schoner milieu. “Het is simpel, veel consumenten kiezen voor een private lease-auto en stappen daarmee uit een vaak oudere privéauto. Als je bedenkt dat de gemiddelde privéauto ruim tien jaar oud is en men bij private lease in een nieuwe auto gaat rijden, dan is dat directe winst voor de CO2-uitstoot. Naast het feit dat nieuwe auto’s zuiniger rijden, hebben zij gemiddeld ook meer veiligheidsopties. En dat is weer goed voor de verkeersveiligheid en de doelstelling van het kabinet om het aantal verkeersslachtoffers in Nederland terug te dringen.”

Segmenten

Het leasewagenpark is in 2018 in alle segmenten flink gegroeid. Het meest groeide het aandeel privélease, waar ten opzichte van 2017 een groei van 45,6 procent is gerealiseerd. Het aandeel zakelijke personenauto’s groeide met 13 procent en bestelauto’s met 10 procent. Van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 was 53 procebnt een lease-auto; bij bestelwagens ligt dit percentage op circa 50 procent.

Mobiliteit

Leasemaatschappijen zien ondertussen de markt en de wensen van consumenten veranderen. Zij ontwikkelen zich dan ook steeds meer richting mobiliteitsprovider. Daarbij is de leaseauto een onderdeel in een mix van vervoersmogelijkheden. De VNA ziet zich daarbij ten doel gesteld de ‘mobilist’ de keuze en vrijheid te geven voor welke vorm van mobiliteit dan ook. De leasemaatschappij regelt dat en zorgt tevens dat dit veilig kan worden afgerekend. Hemerik: “Als we dat kunnen realiseren, dan hebben we een fantastisch product dat antwoord geeft op een aantal grote vraagstukken zoals bereikbaarheid, duurzaamheid en verkeersveiligheid, maar dat ook goed is voor de Nederlandse economische ontwikkeling.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties