Het concept van de privé lease-auto is inmiddels bij het grote publiek bekend. Al zo’n honderdduizend particulieren in Nederland kiezen ervoor om voor een vast bedrag volledig ontzorgd in een nieuwe auto te kunnen rijden. Leasemaatschappijen, dealergroepen en andere fleetowners strijden om de gunst van die consument. Nu dan doet de abonnementenauto, of abo-auto, zijn intrede.

Een week geleden kondigde Jaguar Land Rover al aan dat het een abonnementsconcept voor hun modellen overweegt in Europa. Inmiddels zijn in Engeland al de eerste abonnees geboekt.

Wisselen

In Duitsland is Mercedes-Benz een proefproject met abonnementen gestart in Münster en Osnabrück dat nog veel verder gaat dan dat van Jaguar Land Rover. Vanaf een bedrag van 750 euro kan een abonnee twaalf keer per jaar, oftewel één keer per maand, wisselen van model. Een B-klasse, een cabrio een C-klasse? Kies maar uit. Manager Suzanne Hahn van Mercedes-Benz die het project in gang heeft gezet, stelt in de Duitse pers dat klanten en dealers enthousiast op de proef reageren. Zij noemt het zelfs een groot succes. Of deze aanpak ook zal worden uitgeprobeerd in ons land is nog onzeker. Maar wat let een dealerholding of leasemaatschappij om zelf een degelijk concept in de markt te zetten?
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 oktober 2025
Autotrack biedt SoH-certificaat bij (PH)EV
3 oktober 2025
5,4 procent meer occasions verkocht in september
3 oktober 2025
App vergelijkt kosten laden en tanken
3 oktober 2025
Innovaties in carwash
2 oktober 2025
Bart Boerboom verruilt Eurol voor Euromaster
1 oktober 2025
Nieuw vakblad in 2026: Aftersales Techniek
Meest bekeken berichten
Recente reacties