Volledig elektrische en hybride auto’s genieten een buitenproportionele aandacht als je naar de marktaandelen kijkt. Toegegeven, de lage absolute aantallen zorgen wel voor groeipercentages van twee of soms drie cijfers. Tijd voor de feiten dus.

Er hangt een zweem van tegenstrijdigheid om het fenomeen (gedeeltelijk of volledig) elektrisch rijden. Zo is Tesla-oprichter Elon Musk ook de man die raketten op fossiele energie (kerosine, methaan) de ruimte instuurt. De beurswaarde van Tesla is inmiddels groter dan die van Ford of GM. De winst is een schijntje van die twee en het aantal geleverde auto’s is evenmin in dezelfde orde van grootte als van de twee klassieke autofabrikanten.

Eco footprint

Elektrisch rijden kan dankzij accupakketten. Deze worden gemaakt van zeldzame grondstoffen, in ons land mede gevuld met energie uit steenkool, die via dieselgestookte schepen uit de VS geïmporteerd wordt. Feit is dat ter plaatse van het voertuig de uitstoot van schadelijke emissies drastisch verminderd wordt, wat het lokale leefmilieu ten goede komt. Zeg echter niet dat een volledig elektrische auto geen fijnstof veroorzaakt. Banden en remmen blijven immers fijnstof opleveren. Het resultaat is een amper te maken balans die we samenvatten met het begrip ecologische voetafdruk. Lees het hele artikel in nummer 9 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 22 september verscheen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
22 oktober 2025
Omzet GPC 4,9 procent hoger in derde kwartaal
22 oktober 2025
Schaeffler VLS breidt uit met Vitesco
22 oktober 2025
Fuchs introduceert voertuigscanners TwoTronic
22 oktober 2025
Apetrots op een prachtige branche
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
Meest bekeken berichten
Recente reacties