Leaseplan heeft in het tweede kwartaal van 2021 een nettoresultaat geboekt van 174 miljoen euro, 101,1 procent meer dan in 2020.
Het onderliggende nettoresultaat bedraagt 177 miljoen euro (een plus van 92,4 procent), dat het sterkste onderliggende financiële kwartaalresultaat is in de geschiedenis van de leasemaatschappij. De vloot bereikte in het tweede kwartaal het aantal van 1,9 miljoen voertuigen (+1,6 procent) en is daarmee groter dan ooit.
Kosten
De bedrijfskosten zijn met 12,5 procent gestegen tot 222 miljoen euro, door investeringen in de digitale platforms en relatief lage kosten in het tweede kwartaal van 2020, als gevolg van coronagerelateerde maatregelen.
In een reactie op de kwartaalcijfers laat ceo Tex Gunning weten dat de gestegen occasionprijzen de leasemaatschappij zeker goed hebben gedaan. Daarnaast heeft ook de leasing zelf goed gepresteerd. “Ons orderboek heeft een recordhoogte bereikt, mede dankzij een tekort aan halfgeleiders, waardoor de levering van nieuwe auto’s werd vertraagd. In juli hebben we CarNext met succes uitgebouwd tot een onafhankelijk bedrijf, waarbij het bedrijf 400 miljoen euro aan financiering heeft aangetrokken om de volgende fase van zijn groei te versnellen.”
Volledig digitaal
“De megatrend op het gebied van abonnementen en de digitale revolutie betekenen dat het bedrijf waar we bijna 60 jaar geleden mee begonnen, nu klaar is voor een nieuwe fase van exponentiële groei. Het is de ambitie van LeasePlan om deze groei te ontsluiten door de implementatie van NextGen LeasePlan – een volledig digitaal wereldwijd bedrijfsmodel dat digitale diensten levert tegen digitale kosten via een modulaire Next Generation Digital Architecture.”