Op sommige populaire vakantiebestemmingen zijn vanaf 30 juli alle huurauto’s al uitverkocht. Beperkte beschikbaarheid leidt sowieso tot hogere prijzen, die soms wel drie keer hoger liggen dan vorig jaar.

Dat laat verhuurmaatschappij Enterprise Nederland weten na een inventarisatie. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat een week autohuur op de populaire Zuid-Europese vakantiebestemmingen deze zomer in het hoogseizoen gemiddeld 800 à 900 euro kost voor de zogeheten compactklasse, zoals een Volkswagen Golf of Opel Astra, met uitschieters tot 1250 euro.

Thomas Wolters, directeur van Enterprise Nederland, heeft de branche in coronatijd flink zien veranderen: “Twee jaar geleden stortte onze business van het ene op het andere moment volledig in. Veel maatschappijen hebben grote aantallen auto’s moeten afstoten om te overleven. Maar nu de vraag weer aantrekt, kampen de autofabrikanten met grote leveringsproblemen en kunnen de huurvloten dus niet direct terug op het niveau van voor corona worden gebracht. Uit onze inventarisatie blijkt dat elke verhuurder anders omgaat met die problematiek; de ene heeft z’n vloot nog überhaupt niet kunnen aanvullen en de andere heeft veel auto’s hoogstwaarschijnlijk permanent van de eilanden naar het vasteland verplaatst of van het ene naar het andere land. Sommige maatschappijen hebben noodgedwongen ook gewoon verhuurlocaties moeten sluiten. Zodra de autofabrikanten hun leveringen weer op orde kunnen krijgen en ook de internationale verhoudingen stabiliseren, kan de situatie weer gauw normaliseren. Maar daar komt deze vakantiezomer helaas te vroeg voor.”

Vastleggen

Wolters adviseert reizigers niet te wachten met het boeken van een huurauto: “Als de verhuurder nu zegt dat hij komende zomer een auto voor jou beschikbaar heeft, dan moet je niet treuzelen en die direct vastleggen. Prijzen zouden gaandeweg namelijk verder kunnen stijgen. De keuze qua merken en modellen zal beperkt zijn, maar een last-minute aanbieding kun je op je buik schrijven en een huurauto voor twee tientjes per dag behoort volgens mij nu sowieso definitief tot het verleden.”

Volgens Wolters droogt het aanbod vooral op de eilanden in hoog tempo op: “Het piept en kraakt op de vakantiebestemmingen. Ik schat dat de prijzen in het hoogseizoen gemiddeld zo’n drie keer hoger liggen als voor corona, met forse uitschieters erbij. En je ziet nu ook dat er her en der aan de voorwaarden wordt gesleuteld; ik zie maatschappijen de minimumleeftijd verhogen en de inbegrepen kilometers juist terugschroeven. Bij andere stijgen de prijzen voor diverse verzekeringen die niet in het eerste prijsaanbod zichtbaar waren.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 december 2024
Vingerhoets sluit zich aan bij Profile
10 december 2024
Nederlander stelt werkgever verantwoordelijk voor duurzamere mobiliteit
10 december 2024
Stellantis en CATL investeren in batterijfabriek
10 december 2024
Ultrac+ belooft tot 30 procent langere levensduur
10 december 2024
Hankook focust op duurzaamheid
10 december 2024
‘De kartsport heeft onze band zeker versterkt’
Meest bekeken berichten
Recente reacties