De Nederlandse markt voor de verhuur van auto’s zal de komende zeven jaar in omvang en omzet stijgen, maar dat geldt ook voor de kosten. Marges en het verdienmodel komen daardoor onder druk te staan, waardoor consolidatie onvermijdelijk lijkt.

Dat zijn de belangrijkste bevindingen uit een netwerkstudie naar de ontwikkeling van de Nederlandse verhuurmarkt die brancheorganisatie Bovag heeft laten uitvoeren door KPMG. De onderzoekers hebben daarvoor gesprekken gevoerd met verhuurbedrijven, deelautobedrijven, leasemaatschappijen, verzekeraars, autofabrikanten en experts. Daarnaast is gebruikgemaakt van kwantitatieve gegevens.

Omzet

Volgens de onderzoekers groeit de omzet (verhuurdagen x dagprijs) op Nederlandse autoverhuurmarkt in de periode tot 2030 met 6 procent per jaar. Door de flexibilisering van de samenleving neemt het aantal verhuurdagen toe, terwijl ook de dagtarieven stijgen. Het hogere dagtarief wordt onder meer veroorzaakt door toenemende bedrijfskosten en afschrijvingen. Mede daardoor wordt in de verhuurmarkt een consolidatie verwacht. Dynamisch prijzen zal een opmars maken. Deelautoconcepten hebben met het huidige verdienmodel vooralsnog moeite om winstgevend te worden.          

Klantsegmenten

Het aantal verhuurdagen stijgt gemiddeld met 2,5 procent per jaar tot 2030. De belangrijkste redenen voor groei van de zakelijke markt: de flexibilisering van de vloot, de terugkeer van zakelijke reizigers en een toename van de leasevloot. Redenen voor groei van de particuliere markt zijn: hogere aanschafprijs van auto’s, afname van parkeergelegenheid, elektrificatie van vloot (meer vraag naar niet-elektrische (vakantie-/trek)auto’s en ook meer vraag naar niet-EV-voertuigen voor de toegang tot ZE-zones)) en de terugkeer en toename van toerisme.

De vraag naar regelmatige verhuur en deelconcepten zal op de wat langere termijn gaan stijgen. Oorzaken daarvoor zijn: meer automobilisten en tegelijkertijd een afname van  bestuurders jonger dan 50 jaar in bezit van een auto. In stedelijke gebieden wordt deelvervoer bovendien steeds meer gestimuleerd. Belangrijke kanttekening daarbij is dat de deelauto geen vervanging is van een huurauto, maar veeleer een aanvulling op het OV of incidentele behoefte aan een (extra) auto.

Na 2030

De onderzoekers verwachten dat de marges van verhuur- en deelautobedrijven vanaf 2030 onder druk komen te staan. De restwaardeontwikkeling is onzeker en er is een gerede kans op oplopende afschrijvingen. Verhuurbedrijven hebben in de toekomst minder aankoopkanalen voor voertuigen. Verder is de verwachting dat de vraag naar vervangend vervoer afneemt, omdat er minder onderhoud nodig is aan elektrische auto’s.

Lokale verhuurders gaan naar verwachting marktaandeel verliezen ten gunste van nationale verhuurders. De concurrentie neemt toe door consolidatie van die lokale autoverhuurders en door toenemende invloed van autofabrikanten.

Advies

Bovag adviseert zijn leden om pro-actief te acteren in de groeiende verhuurmarkt met structureel lagere marges. Het is daarbij belangrijk rekening te houden met een veranderende dynamiek van in- en verkoopprijzen. Als zelfstandige autoverhuurder is kiezen voor samenwerking het overwegen waard. Ook is het van belang op korte termijn een eigen EV-plan te maken, waarin ook de impact van zero emissie zones in de omgeving wordt meegenomen. Bovag zal zijn ondernemers bij deze stappen met raad en daad bijstaan. Van lobby tot ondersteuning bij bedrijfsvoering. Van opleidingen tot kostenbeheersing en risico-preventie.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38