Het is 75 jaar geleden als in Enschede de Vredestein-fabriek opent. Toen had niet bedacht kunnen worden dat zeventig jaar later in Hongarije een fabriek zal openen waar Vredesteins en Apollo’s gezamenlijk van de band rollen. Moederbedrijf Apollo koestert de ambitie om de omzet in vijf jaar te verdubbelen en tegelijkertijd duurzaamheid te omarmen.
In vijf jaar tijd heeft de fabriek in Hongarije zich ontwikkeld tot de modernste faciliteit binnen de groep. Met de opening gaf Apollo een duidelijk signaal af: we willen met Vredestein ook eerste-montageleverancier zijn. Anno 2022 is dat geen ambitie meer maar realiteit. De Volkswagen Group, Ford en Mercedes sloten al OE-deals. De jongste toevoeging komt van BMW. Diens jongste voorwielaandrijver, de 2-serie Active Tourer rijdt af-fabriek op Vredesteins.

Deze Ultracs worden geleverd in drie maten: 205/65R16 95W, 205/60R17 97W XL en 225/50R18 99W XL, elk voorzien van een stersymbool op de zijkant om aan te geven dat het een op maat gemaakt product voor de BMW Group is. Het is de eerste keer dat Apollo Tyres banden voor eerste montage mag leveren voor een model van de BMW Group. De banden hebben een ‘A’-classificatie voor zowel brandstofverbruik als grip op nat wegdek, een van de eisen van de BMW Group. Een andere was traceerbaarheid per band, in geval van een onverhoopte terugroepactie. Daartoe hebben alle banden een streepjescode en is alle productiedata over die band beschikbaar. Mocht een batch terug moeten dan is dus bekend welke band waar is.

Volautomatisch
De genoemde banden worden door Apollo Tyres geproduceerd in de bezochte fabriek in Gyöngyöshalász, Hongarije. Daar, op een uurtje rijden ten oosten van Boedapest, staat een bandenfabriek waar automatisering ongekend ver is doorgevoerd. Wie weleens een bandenfabriek bezocht weet dat er traditioneel veel handwerk bij komt kijken. Zo niet in Gyöngyöshalász.


Het productiesysteem is ontwikkeld door Apollo zelf, in nauwe samenwerking uiteraard met de machinetoeleveranciers. Het resultaat is dat de banden via een geautomatiseerd proces worden geassembleerd en er pas weer mensenhanden aan te pas komen bij de uitlevering. Dat maakt van deze fabriek een totaal andere dan de Vredestein-fabriek in Enschede. Kunnen ze daar juist kleine series en niche producten (denk aan de Spacemaster thuiskomer) bouwen, in Hongarije draait het om hoge volumes voor met name OE-klanten. Om een idee te geven: Hongarije tekent voor 14.000 banden per dag. Specialisatie per fabriek en een rationeel beleid als het gaat om aantallen artikelnummers, dat is de huidige strategie van Apollo Tyres om die gewenste verdubbeling van de omzet te bespoedigen.
Investeren/bezuinigen

Het omarmen van de OE-markt was ook een belangrijke stap in die groeistrategie en een fabriek in Hongarije past bovendien goed bij de omliggende productiefaciliteiten van de Europese automerken. Het vergde wel een investering van bijna een half miljard euro. Intussen maakte Enschede een lastige tijd door met bezuinigingen en negatieve pers. Voor Benoit Rivallant (President Europe) is er geen twijfel mogelijk: dat was de enige optie.
Het merk Vredestein zit met een marktaandeel van 20-25 procent al aan de bovengrens van de mogelijkheden. De groeikansen liggen juist daarbuiten. Als we elkaar spreken moet Poetin zijn inval in Oekraïne nog beginnen. Dat maakt Rivallants woorden des te opvallender: “Rusland heeft voorlopig geen prioriteit, wel zien we kansen in de Verenigde Staten.”
Rivallant noemt Vredestein ‘de diamant van Apollo’. “Dat blijkt ook uit de vele podiumplaatsen die het merk recent kreeg in verschillende onafhankelijke testen. Vredestein heeft internationaal een uitstekend imago en ons R&D center in Nederland beschikt over een uitermate competente staf die tot de wereldtop behoort. Dat koesteren we.”