ANWB is niet te spreken over de plannen die het nieuwe kabinet met Prinsjesdag heeft gepresenteerd met betrekking tot elektrisch rijden. “Van stimuleren naar bestraffen in een paar jaar tijd” is de conclusie van de consumentenorganisatie.
ANWB rekent voor dat de consument, als gevolg van verschillende overheidsregelingen, voor een gemiddelde elektrische auto die hij in 2026 koopt al snel 8000 euro meer kwijt is dan wanneer hij dezelfde auto in 2022 gekocht had.
Regelingen
Zo eindigt dit jaar de subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto (2950 euro voor nieuw en 2000 euro voor gebruikt). De vaste voet in de bpm wordt in 2025 660 euro. En de compensatie voor het hogere gewicht van een elektrische auto bedraagt niet 40 procent, maar 25 procent.
Marga de Jager, ceo ANWB: “Dat er op termijn een einde komt aan de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s en de vrijstelling van wegenbelasting is logisch. Maar de snelheid waarmee deze stimuleringsmaatregelen nu worden afgebouwd is zo hoog dat we denken dat mensen gaan afhaken. De aanschaf van een (elektrische) auto is een grote investering, dan moet je kunnen rekenen op voorspelbaarheid van de bijbehorende belasting. Door deze snelle afbouw worden mensen die net een grote investering gedaan hebben in een elektrische auto plots geconfronteerd met een oplopende MRB-rekening.”
Onbetrouwbaar
Eerder al was ANWB, als deelnemer in de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen, stomverbaasd over de draai van het kabinet en de veel lagere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Door terug te komen op eerder vastgelegde afspraken toont de overheid zich onbetrouwbaar en zorgt daarmee voor onzekerheid bij consumenten en bedrijven, aldus ANWB.