Voor veel Nederlanders is hun auto een stuk meer dan alleen een gebruiksvoorwerp. Na jaren trouwe dienst, op en neer naar werk en mee op vakantie kan een auto eerder aanvoelen als trouwe compagnon, deel van de familie, of, zoals voor een kwart van de Nederlanders, zelfs onderdeel van hun identiteit.
Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door MarktEffect in opdracht van Marktplaats onder ruim duizend Nederlanders in mei 2025.
Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart (26 procent) van de Nederlanders hun auto weleens een aai of een klopje geeft. Ook praat een kwart (24 procent) weleens tegen hun auto, bijvoorbeeld bemoedigende woorden bij het beklimmen van een berg, of na een lange rit. 1 op de 8 (13 procent) heeft hun auto zelfs een naam gegeven. Bij jongeren onder 35 ligt dit percentage nog een stuk hoger (25 procent). Mensen geven hun auto onder andere namen als Groen Monster, Rood Dopje, Cupcake en De Kikker. 19 procent ziet hun auto daarbij als mannelijk en zegt ‘hij’ en ‘hem’, 10 procent ziet hun auto juist als vrouwelijk.
Schoon
Nederlanders zorgen daarnaast ook goed voor hun auto. Zo voelt 26 procent zich schuldig als ze hun auto vies laten worden. Als er vogelpoep op zit, haalt 43 procent dat er dan ook meteen af. Ook heeft een kwart (24 procent) weleens extra geld uitgegeven aan iets dat hun auto mooier maakt, zoals nieuwe velgen, lak of bekleding. Bovendien zegt 13 procent dat zij hun auto vaker trakteren (bijvoorbeeld op een wasbeurt of nieuwe autoparfum) dan zichzelf (bijvoorbeeld een massage, kapper of gezichtsbehandeling).
Afscheid
Als je een band hebt met je auto is het natuurlijk moeilijk om er afscheid van te moeten nemen. 41 procent zou dan ook verdrietig zijn als ze hun auto zouden moeten verkopen. Ook denken Nederlanders nog regelmatig aan hun vorige auto’s. Van de mensen die voor hun huidige auto een andere hadden, heeft meer dan de helft (51 procent) nog foto’s van hun oude auto en een kwart (24 procent) zegt hun oude auto weleens te missen. 26 procent heeft hun oude auto wel eens op kenteken opgezocht om te zien of deze nog rondrijdt. Sommigen gaan nog verder: 17 procent heeft wel eens spijt gehad dat ze hun oude auto verkocht hebben en 11 procent heeft zelfs gehuild toen ze definitief afscheid moesten nemen van hun auto (door sloop, schade of verkoop).