Net als voor de bandenbranche zijn het ook voor de autobedrijven de beleveringsproblemen die momenteel de bedrijfsvoering het meest in de weg zitten. Meer dan de helft van de bij Bovag aangesloten ondernemers klagen hierover.
Dat blijkt uit de jongste Bovag Ondernemersmonitor, de doorstart van de periodieke ledenenquête die tijdens de crisis begon als de Bovag Coronamonitor. Naast de beleveringsproblemen heeft bijna 40 procent van de ondernemers tekort aan personeel en een krappe kwart heeft te maken met minder klanten/orders. Ruim 85 procent heeft nog last of last gehad van de coronacrisis. Slechts 15 procent geeft aan geen negatieve effecten te hebben ervaren van de crisis.
Andere activiteiten
Vergeleken met de vorige meting in april 2021 meldt een veel groter aandeel leden de bedrijfsvoering te gaan aanpassen: 39,7 procent nu, tegen 29,3 procent in april. Meer dan de helft van de groep die zegt de bedrijfsvoering te gaan aanpassen gaat naast de bestaande activiteiten andere bedrijfsactiviteiten opstarten. Bijna een derde gaat meer online doen,16 procent zet het bedrijf te koop en 2,6 procent gaat stoppen.
Personeel
Slechts 4 procent van de Bovag-leden denkt afscheid te moeten van personeel. Een jaar geleden was dat nog een kwart. 28,6 procent van de bedrijven heeft momenteel te maken met een omzetstijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tegen 11,8 procent in april. Bovag ziet in de omzetstijging een mogelijke verklaring waarom zo’n 40 procent van de ondervraagden naarstig op zoek is naar personeel, met name technici.