Van 2022 tot en met 2024 wordt de bijtelling voor het privégebruik van een elektrische auto 16 procent. In 2025 wordt het 17 procent. In 2021 is dat nog 12 procent.

De verhoging van de bijtelling is een van de maatregelen die het kabinet op Prinsjesdag heeft aangekondigd. Bovendien gaat het bedrag waarover die bijtelling moet worden betaald in 2022 omlaag van 40.000 naar 35.000 euro en van 2023 tot en met 2025 naar 30.000 euro. Boven dat bijtellingsbedrag moet de volledige bijtelling van 22 procent betaald worden.

Klimaatambities

In een reactie op de bekendmaking stelt Bovag dat dit verscherpte beleid de klimaatambities van Nederland in de wielen rijdt. Bovag wijst er daarbij op dat het verhogen van de bijtelling van 8 procent naar 12 procent dit jaar een daling van de verkopen van nieuwe elektrische auto’s heeft geleid, terwijl deze auto’s geen CO2-uitstoot veroorzaken en dus bijdragen aan het nationale klimaatakkoord.

Bovag roept de politiek dan ook op de voorgenomen verhoging van de bijtelling terug te draaien. Ook wil Bovag dat de overheid de subsidieregelingen voor de particuliere aanschaf van een elektrische auto per direct helemaal ter beschikking stelt en niet per kalenderjaar verdeelt, zodat sneller meer CO2-winst kan worden gemaakt. Weliswaar trekt de overheid 600 miljoen euro extra subsidie uit voor de particuliere aanschaf van een EV, maar dat doet voor Bovag niets af aan het pleidooi om dat geld per direct in zijn geheel ter beschikking te stellen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 januari 2025
Tesla Model 3 blijft courant dankzij prijsdaling
21 januari 2025
Meer auto’s gestolen, minder teruggevonden in 2024
21 januari 2025
De Klok importeur Falken in Nederland
21 januari 2025
ING: Nieuwverkoop valt terug naar 370.000 in 2025
21 januari 2025
Groen licht voor overname Nord-Ostsee Automobile
21 januari 2025
KwikFit opent vestiging in Den Hoorn
Meest bekeken berichten
Recente reacties