Van alle fraudes met tellerstanden die vorig jaar zijn vastgesteld in België had 38 procent betrekking op importvoertuigen uit Nederland. Dat is 58 procent minder dan twee jaar geleden, meldt een tevreden toezichthouder Car-Pass in zijn Jaarverslag 2018.
De afname is het resultaat van de uitwisseling van tellerstanden tussen Car-Pass en de RDW. Ook aan Nederlandse zijde is men content: volgens de RDW was vorig jaar bij 1,8 procent van alle Belgische voertuigen die naar ons land werden geëxporteerd sprake van fraude. In 2017 was dat nog 2,6 procent.Liefst Duits
De voertuigen die uit Nederland geïmporteerd worden zijn relatief oud (bijna vijftien jaar) en hebben gemiddeld iets meer dan 130.000 kilometer op de teller staan. Volkswagen en Mercedes voeren de importcijfers aan. Afhankelijk van het merk noteert Car-Pass grote verschillen in het aandeel teruggedraaide tellers. De Duitse merken bleken de meest geliefkoosde doelwitten van de fraudeurs. Hier geldt volgens Car-Pass (een initiatief van de brancheorganisaties Febiac, Goca en Traxio) de wetmatigheid ‘Hoe hoger de tellerstand, hoe groter de kans op fraude.’Aantal imports uit Nederland | 9.691 |
Ontvangen km-standen van RDW | 125.226 |
Gem. aantal km-standen per importvoertuig | 12,9 |
Aandeel oldtimers (?25j) | 21,2% |
Gemiddelde leeftijd bij import | 14,8 |
Gemiddelde kmstand bij import | 130.749 |
Aandeel fraudegevallen | 6,5% |
Gemiddelde fraude (km) | -105.651 |
Aantal exports naar Nederland | 28.144 |
Verzonden kmstanden naar RDW | 228.277 |
Gem. aantal kmstanden per exportvoertuig | 8,1 |
Aandeel fraudegevallen (cijfers RDW) | 1,8% |