Met de verschuiving van het dealermodel naar een agentenmodel met betrekking tot de verkoop van nieuwe auto’s dreigen autofabrikanten van twee walletjes te eten. Koepelorganisatie Cecra verzet zich daartegen en wil dat autofabrikanten de bestaande contractuele verplichtingen nakomen.

In het dealermodel kunnen autofabrikanten rekenen op een netwerk van dealers die investeren in sales en aftersales, conform de eisen die de autofabrikanten daaraan stellen. In het agentenmodel maken autofabrikanten enerzijds gebruik van het dealernetwerk, maar nemen zij anderzijds sales meer in eigen hand en bedienen zij de klant rechtstreeks.

Peter Daeninck, voorzitter van de dealerdivisie van Cecra: “In theorie zijn autofabrikanten vrij om zelf te beslissen welk distributiemodel zij willen uitrollen. Ze zullen zich daarbij wel moeten houden aan de contractuele verplichtingen die bij dat distributiemodel horen. In andere woorden: het is niet toegestaan de verschillende modellen te combineren en een slaatje slaan uit elk individueel systeem. We zullen niet accepteren dat zij op deze manier de krenten uit de pap halen.”

Agentenmodel

In het agentenmodel handelt de agent in naam van de principaal. Hij neemt de bestellingen van de klanten aan voor een prijs die door de principaal wordt vastgesteld. Alle financiële risico’s en investeringen zijn voor rekening van de principaal. Binnen het distributiemodel zijn de financiële risico’s en investeringen voor een groot deel voor de dealers. Bernard Lycke, algemeen directeur van Cecra: “We zien dat sommige autofabrikanten hun bestande distributiecontracten hebben opgezegd en aan hun agenten vragen hun bedrijfsvoering te wijzigen en de nodige investeringen te doen. We hebben de Europese Commissie hierop geattendeerd en die volgt dit nauwgezet.”

Klantcontact

Een ander aspect van het veranderende distributiemodel is het directe klantcontact, voor dealers heel belangrijk. In het agentenmodel treden autofabrikanten direct in contact met de eindgebruiker. Bernard Lycke: “Wanneer bestaande dealercontracten worden gewijzigd in agentencontracten moet het punt van klantcontact ook ter sprake komen, maar daar horen we niets over. Het staat duidelijk in de richtlijnen van de Europese Commissie dat dit moet worden gerespecteerd en gecompenseerd.”

Voorzitter Jean-Charles Herrenschmidt van Cecra besluit: “Welk distributiemodel autofabrikanten ook willen uitrollen, zowel dealer als agent zal een economisch haalbaar businessmodel nodig hebben, anders loopt de toekomst van distributie, reparatie en onderhoud van auto’s gevaar.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 mei 2025
Ook ERA breidt airco-assortiment uit
13 mei 2025
Auto Nassau wordt TOP Merkspecialist Fiat
13 mei 2025
Nieuwe obligatie-uitgifte Fastned
13 mei 2025
Equipmentdivisie Alliance krijgt vorm
13 mei 2025
Ayvens bouwt nieuwe remarketinglocatie
13 mei 2025
Buiten kantooruren: ‘Iedere dag ben ik met mijn hobby bezig’
Meest bekeken berichten
Recente reacties