De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens in twintig Europese landen is met 2,4 gram per kilometer toegenomen tot 120,5 gram per kilometer in 2018. Nederland, Noorwegen en Finland zijn in Europa de enige positieve uitzonderingen.
Dat heeft Jato becijferd. De stijging in CO2-uitstoot is met name het gevolg van de verschuiving van diesel naar benzine. Uitgesplitst naar merk heeft Toyota de laagste gemiddelde CO2-uitstoot van de 25 best verkochte merken.Zorgelijk
Felipe Munoz, analist voor Jato: “De toename van de CO2-uitstoot is zorgelijk en slecht nieuws voor regeringen en de meeste autofabrikanten. In plaats van voorwaarts beweegt de auto-industrie zich achteruit terwijl de uitstooteisen steeds strenger worden.”
De belangrijkste oorzaak van de gestegen uitstoot is de dalende vraag naar diesels. Gemiddeld stoot een dieselauto 3,2 gram minder CO2 per kilometer uit dan een gelijkwaardige auto op benzine. Munoz: “Het positieve effect van dieselauto’s op de uitstoot is op de achtergrond geraakt. Als deze trend zich doorzet en de acceptatie van alternatieve aandrijflijnen niet doorzet, zal de industrie drastischer maatregelen moeten nemen om op korte termijn aan de CO2-doelstellingen te kunnen voldoen.”