Daihatsu mag dan in 2013 gestopt zijn met de nieuwverkoop in Europa, menig autobedrijf vindt in het merk nog altijd een goede reden van bestaan. Zo ook Autobedrijf Piet Brands uit het Drentse Zeijen,  dat op 1 april 2018 precies vijftig jaar bestaat.

Voor een dorpsgarage met één monteur bedient Autobedrijf Piet Brands toch zo’n zevenhonderd klanten. Vijfhonderd daarvan rijden nog altijd in een Daihatsu en kunnen dat, als het aan de huidige eigenaar Willem Brands, zoon van oprichter Piet Brands ligt, nog jaren blijven doen. “De markt is de afgelopen jaren gelukkig veranderd. Een auto hoeft niet meer elke twee, drie, vier jaar vervangen te worden. Het is niet meer de heilige koe die het ooit was. Zo voordelig mogelijk op de weg blijven is eerder het devies.” Natuurlijk heeft Autobedrijf Piet Brands ook in de crisistijd redelijk veel succes gehad met goedkope, kleine auto’s. Maar waarom Daihatsu? “Het merk heeft voor veel mensen toch iets magisch. Het is moeilijk daar een vervanging voor te vinden. De berijder van een Fiat 500, dat is toch een heel andere categorie volk. Het is ook de kwaliteit: je bent verwend met dat echte Japanse product. In het verleden hadden we wel wat roestproblemen, maar dat is vanaf 2003 ook niet meer aan de orde. En de schoonheid van de eenvoud: met een sleutel 8, 10 en 12 haal je de hele auto uit elkaar. Wat je wel mist, is de opwinding als er een nieuw model uitkomt, die vrachtwagen met nieuwe auto’s die het dorp in komt rijden… In de topjaren deden we zo’n 150 nieuwe Daihatsu’s per jaar, plus nog eens 150 gebruikte. Dat is nu geslonken tot 75, 100 occasions.”

Onderhoud

onderdelenOm zijn klanten te kunnen behouden biedt Autobedrijf Piet Brands onder meer gratis winter-/zomerbandenopslag aan voor de auto’s die er in onderhoud zijn. “Wij kunnen dat ook makkelijk doen. De ruimte om spullen op te slaan is er gewoon.” Daarom ook houdt Willem Brands een grote voorraad onderdelen aan. “Voor elke Daihatsu heb ik nog een nieuwe uitlaat op voorraad. Verder koop ik heel veel in via Dutch Spare Parts in Druten. Die zijn gespecialiseerd in Aziatische onderdelen.” Zijn occasions haalt Willem Brands meestal uit Duitsland, waarvoor hij elke dag het internet afstruint, op zoek naar jonge Daihatsu’s en Toyota’s met lage kilometerstanden. “Liefst tot 70.000 kilometer. Ze zijn in Duitsland wel wat duurder dan in Nederland, maar vaak in nettere staat.”

Lassen

Wat dat betreft beschouwt Willem Brands zichzelf als een garage van de oude garde. “Welke monteur kan nog lassen? Even een plaatje op een uitlaat lassen bijvoorbeeld. Je kunt er net zoveel mee verdienen als met de verkoop van een nieuwe uitlaat, alleen verdien je dan aan de uren en niet aan het product. Ondertussen is het voor de klant wel goedkoper: een nieuwe uitlaat kost 400 euro, terwijl hij met lassen voor 100, 150 euro weer een paar jaar vooruit kan. Dat is ons sterke punt. Die houding zie ik bijna nergens meer.” Door zoveel mogelijk Daihatsu’s te importeren probeert Willem Brands de vloot zo lang mogelijk op peil te houden. “Er zijn meer collega’s die dit nu doen. Het gevolg was dat vorig jaar de Daihatsu-vloot in Nederland zelfs is toegenomen in plaats van gekrompen. En de Daihatsu’s die ik per jaar importeer, krijg ik ook weer terug in mijn werkplaats. Op die manier kan ik nog wel een tijd doorgaan. Bovendien gaan Daihatsu’s lang mee. Een Daihatsu met drie of vier ton op de teller, dat is geen uitzondering. Alleen de gezelligheid is weg uit het bedrijf. Op vrijdag de auto’s oppoetsen en dan op zaterdag twintig, dertig mensen over de vloer die naar een nieuwe auto kwamen kijken. Dat is niet meer. Mensen hebben bijna nergens meer tijd voor”, verzucht hij.

Moeilijke jaren

op-de-brug-webOndanks dat het bedrijf goed door de crisis is gekomen, heeft Autobedrijf Piet Brands enkele moeilijke jaren doorgemaakt. Willem Brands’ vader overleed eind 2016 en omdat het bedrijf zo duidelijk zijn stempel droeg, was het even zoeken naar een nieuwe modus operandi. Bovendien overleed in 2017 ook een oom die in het bedrijf meehielp. “Ik ben nu alleen over, met één monteur, die dit jaar bovendien 63 jaar wordt.” Dat roept de vraag op hoe toekomstbestendig het bedrijf nog is. “Ik weet niet hoe lang hij nog door wil, maar als hij met pensioen zou gaan zou er wel iemand bij moeten komen. We doen weer net iets te veel om in je eentje te kunnen.” Zich concentreren op de occasionhandel is voor Willem Brands geen optie. “Doordat we ook onderhoud en apk aanbieden, kunnen mensen ook terugkomen voor garantie of als er wat is. Alleen handel, nee, dat zou ik niet willen.” Voorlopig heeft Willem Brands werk genoeg om het bedrijf rendabel te houden. “Dus als het eens een keer een week rustig is, is dat niet erg. Dan pak ik even de eigen auto aan. Natuurlijk heb ik overwogen om er een ander merk bij te doen, maar ik word binnenkort vijftig. Moet je dat dan nog willen, met alle eisen die de importeur aan je stelt en de markt die zo aan het veranderen is? Ik denk dat het heel gevaarlijk is om nu nog in een nieuw merk te investeren.”

Over tien jaar

Waar zijn bedrijf over tien jaar staat, vindt hij onmogelijk te zeggen. “Ik zie dan wel weer waar in de markt vraag naar is. Ik denk dat er nog wel heel lang vraag zal blijven naar goedkope benzineauto’s en dat is toch ons segment: autootjes van vijf-, zes-, zevenduizend euro. Met een bedrag van tienduizend euro kom je toch in de buurt van de prijs van een nieuwe auto en is het een stuk moeilijker te verkopen. Ik verkoop nu nog zoveel mogelijk Daihatsu, dan kan ik er zo lang mogelijk mee doorgaan. En doordat ik enthousiast ben, zijn mijn klanten dat ook. Toen de import van Daihatsu stopte, hebben heel veel bedrijven meteen het Daihatsubord van de muur gehaald. Die zijn daarmee ook meteen hun klantenkring kwijtgeraakt. Wij zijn juist extra op de tamtam gaan slaan, om maar aan de gang te blijven. Daar ben ik achteraf heel blij om.” Overigens is een eigen import van nieuwe Daihatsu’s niet aan de orde. Links sturende Daihatsu’s worden niet meer gemaakt. Daihatsu is met name in Indonesië, Maleisië en Japan nog altijd zeer populair, maar dat zijn allemaal rechts sturende landen. Dit artikel is ook te lezen in nummer 3 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 23 maart is verschenen.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties