Terwijl de Italiaanse auto- en onderdelenindustrie, net als andere Europese maakindustrie, in crisis verkeert en de geopolitieke onzekerheid groot blijft, werd Automotive Dealer Day in Verona (13-15 mei) als vanouds een feestje. Dat was niet in de laatste plaats te danken aan de bijdrage van vicepremier en minister van Infrastructuur en Transport, Matteo Salvini.

Automotive Dealer Day 2025 (ADD25) beleefde dit jaar zijn 23ste editie. Drie dagen lang kregen de ruim 6200 bezoekers via meer dan 60 workshops en presentaties een scala aan trends, inzichten en prognoses rondom de autobranche gepresenteerd, die zeker niet beperkt bleven tot de Italiaanse autosector. Nationale en internationale brancheorganisaties als FEDERAUTO, ANFIA, UNRAE, NADA, BOVAG, AECDR, CECRA en het Chinese CADA waren aanwezig, waarbij CECRA het congres bovendien benutte om met zijn leden te sparren over enkele belangrijke dossiers, waaronder cyber security.

Evolutie

Het thema van ADD25 was Decoding Revolution, maar van een revolutie in de automotive is geen sprake, daar waren alle aanwezigen het wel over eens. Wel is er een evolutie gaande die door veel externe politieke factoren een versnelling krijgt, maar technologisch en organisatorisch is een revolutie nog ver weg. Het gaat nu vooral om het interpreteren en begrijpen van de transformaties die plaatsvinden in de automobiliteits- en distributiesector, met als doel actuele uitdagingen om te zetten in kansen door je organisatie mee te nemen in de nieuwe autobranche die meer en meer wordt aangestuurd door data en innovatieve technologieën.

Trek je de ontwikkelingen uit elkaar, dan zie je nieuwe aandrijflijnen, evoluerende bedrijfsmodellen, scherpere concurrentie, opkomende Chinese merken en met name connectiviteit. Ook dat laatste veroorzaakt nog altijd geen disruptie, maar zal de komende jaren voor veel dynamiek in het bredere domein van digitalisering en communicatie zorgen, inclusief kunstmatige intelligentie (AI).

Basics

Alles bij elkaar leidt dit tot de creatie van een nieuw concept van (auto)mobiliteit. In deze context vereist het automobiele ecosysteem van fabrikanten, distributeurs, retailers en andere belanghebbenden als geheel een zorgvuldige strategische beoordeling en het maken van keuzes. Dit wordt bemoeilijkt door de grote geopolitieke onzekerheid in de wereld. Steve Young, directeur van de Britse denktank ICDP, stelde dat het verstandig is om nu vooral te kijken naar je basics: wat zijn de pijlers onder mijn actuele verdienmodel? Kan ik die nog versterken? Doe dat dan eerst en stap daarna pas in nieuwe activiteiten. De echte entrepreneur zal ongetwijfeld alternatieve keuzes (durven) maken.

Ondanks alle onzekerheid blijven ook startups opkomen. Een nieuwe lichting jonge entrepreneurs presenteerde zich op de start-upmarkt met veel software- en AI-gedreven concepten.

Economische dood

De niet te stoppen (maar wel te vertragen) elektrificatie van het wagenpark zal de aftersalesvolumes raken, stellen vrijwel alle marktpartijen. Omdat de aftersales de belangrijkste margegenerator voor ieder autobedrijf en onderdelendistributeur is, is een in potentie dalende EV-aftermarket absoluut een zorg voor de langere termijn, maar niet als het aan Matteo Salvini, de Italiaanse vicepremier en minister van Infrastructuur en Transport van Italië ligt. In een onverwacht scherpe speech stelde hij dat er in Europa een eind aan het dogma van louter batterij-elektrische auto’s (BEV’s) moet komen, zoals Brussel voorstaat. De EV wordt de consument door de strot geduwd, is vrij vertaald zijn mening. Al een paar weken geleden liet de Italiaanse premier Georgina Meloni doorschemeren dat zij 2035 als datum om te stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor wil opschuiven of zelfs herroepen. Haar vicepremier Salvini deed daar gisteren een schepje bovenop: “Het volharden in een toekomstig volledig elektrisch wagenpark en het richting 2035 uitfaseren van personen- en bestelauto’s met een verbrandingsmotor ten aanzien van de nieuwverkoop betekent voor de Europese auto-industrie de economische en commerciële dood.”

Zeroing

Salvini noemde de huidige Brusselse plannen en regelgeving onhoudbaar. “Maak een einde aan de waanzin van de elektrische auto. Brussel heeft een paar jaar terug verkeerde keuzes gemaakt. Laten we die met zijn allen nu rechtzetten.”

Van de zaal, gevuld met bijna duizend dealers, importeurs, vertegenwoordigers van de onderdelenindustrie en zelfs de leasesector, kreeg Salvini een groot applaus. Strijdlustig vervolgde Salvini zijn betoog. “Mijn partij, De Liga, stelt de dwaasheid van de Green Deal, het willen opleggen van het all electric dogma, ondanks de enorme kosten en het gebrek aan energie, al jaren aan de kaak. Nu de Europese consument laat merken dat hij helemaal niet geïnteresseerd is in een onbetaalbare elektrische auto hopen we dat Brussel eindelijk naar ons zal luisteren, zodat het niet te laat is om onze industrie te redden. Het voorstel van De Liga, en ik reken zelfs op de hele regering, is zeroing, wat staat voor het schrappen van de CO2-boetes en het afschieten van de Green Deal.”

Net als Trump in de VS voorstaat, moet de consument volgens Salvini zelf kunnen beslissen wat hij koopt, met de keuze uit meerdere opties. Salvini: “Als slechts 4 procent van de Italianen voor de elektrische auto heeft gekozen, is dat duidelijk. Bovendien hebben we miljoenen Euro 4- en Euro 5-auto’s in omloop. Die kun je niet laten staan en slopen is ook weggegooid geld.”

Onbetaalbaar

Volgens de vicepremier dalen de CO2-emissies in Europa, maar stijgen die juist fors in India en China die gewoon kolen blijven verbranden. Volgens Salvini, die zich beriep op cijfers van zijn ministerie, is het resultaat het failliet van onze Europese auto-industrie en automotive sector, wat dan ten goede komt aan de vervuilers aan de andere kant van de wereld. “Je straft met het Brusselse beleid de gewone man en vrouw met een betaalbare auto. Daarnaast zullen vele mkb-bedrijven, ambachtslieden en andere professionals uit het autovak hard worden geraakt”, aldus Salvini.

De Italiaanse premier en haar vicepremier hebben een groeiende schare aanhangers – ook buiten Italië – en welke milieuactivist durft ze nog voor de voeten te lopen, want wie aan het ‘betaalbaar auto blijven rijden’ komt, maakt in Italië weinig vrienden. Toch bleek de dag na zijn optreden dat velen de mening en aanpak van Salvini niet delen, al is wel iedereen het eens met zijn stelling dat BEV only de verkeerde weg naar een duurzame mobiliteit is. Dat onderkent ook Massimo Artusi, de voorzitter van Federauto, de Italiaanse Vereniging van Autodealers: “Vooral het jaar 2035 zien velen als een datum die niet haalbaar zal zijn, althans niet zonder grote offers van industrie en branche. Voorop staat dat mobiliteit en dan vooral automobiliteit voor iedereen bereikbaar en dus betaalbaar moet blijven. De auto is voor velen een gefixeerd onderdeel van hun dagelijkse leven.”

We kunnen, zo werd benadrukt niet terug naar paard en wagen. De technologische ontwikkelingen staan bovendien niet stil. De uitdaging is om de door technologie gedreven new mobility voor een acceptabele prijs in de ogen van de gewone consument bereikbaar te maken. Daar helpt een geforceerde EV-transitie niet bij. Het is een punt dat door vrijwel alle aanwezige Europese dealers wordt gedeeld, die wel onderkennen dat EV’s, hybrides en wellicht zelfs e-fuels de transitie naar een (bijna) emissievrije automobiliteit helpen te realiseren. “Laat de EU ons hierbij helpen in plaats ons tegen te werken”, aldus Artusi.

Spagaat

Door alle commotie rondom EV’s en de aandacht voor de nieuwe Chinese merken gaan consumenten nadenken over de aankoop van een nieuwe auto. Enerzijds zijn ze zich meer bewust geworden van het nieuwe aanbod, anderzijds ontstaat keuzestress. Het gevolg is onzekerheid. Tegelijkertijd horen ze alom dat de waarde van een EV sneller daalt dan was voorzien. De consument weet niet meer wat nu een verstandige keuze is. Tel daarbij op de verwachte economische tegenwind en de consumenten zetten hun investering on hold.

Dit draagt bij aan het verder verouderen van het wagenpark, een onderwerp dat bij twee sessies met voornamelijk Europese dealers naar voren kwam.

Er is volgens de merkgebonden retailers een enorme potentie voor de afzet van nieuwe auto’s, EV’s zelfs, maar het lukt niet om de consument ertoe te bewegen in een nieuwe schonere auto te stappen. Sloopregelingen zijn niet te verwachten, want overheden zitten bovenop hun budgetten, zeker nu hun defensie-uitgaven omhoog gaan. EV-subsidies zijn wellicht realiseerbaar, maar dat moeten nationale overheden dan oppakken. Momenteel worden subsidies eerder afgebouwd dan gestimuleerd.

Natuurlijk lag tijdens ADD25 het accent op het dealerkanaal, dat wel degelijk de positie van het universele autobedrijf onderkent als onderdelenpartner, maar bovenal als concurrent bij reparatie en onderhoud. Het verjongen van het wagenpark is dan een logische dealervisie en ook fabrikanten hebben hier oren naar, maar zou een ongewenste aanslag zijn op de aftersalesomzetten. Nu dealers ook die omzet en vooral de marge hard nodig hebben, zitten zij in een spagaat waar de universeel dan weer geen last van heeft.

Meer nieuws uit Verona leest u in de volgende editie van Aftersales Magazine.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 juni 2025
Waarschuwingssignalen EV moeilijk te lokaliseren
18 juni 2025
James sluit samenwerking met Autoflex
18 juni 2025
Dealers verenigd in Verona
17 juni 2025
BOVAG nomineert kanshebbers autobedrijf van het jaar
17 juni 2025
Top 10 dealerholdings behoudt marktaandeel
17 juni 2025
AllParts Jari Techniek koopt GEA Automaterialen
Meest bekeken berichten
Recente reacties