Alle commotie over stadsverboden ten spijt kochten Duitse Volkswagen-klanten vorig jaar vaker een diesel. Het aandeel van deze motorisering steeg van 39 procent (2017) naar 43 procent (2018).

Met name particulieren trokken bij Volkswagen-dealers vaker de portemonnee voor een zelfontbrander: hun orderaantal verdubbelde bijna ten opzichte van een jaar eerder (van 15 naar 27 procent).

Debat

De toename bij uitgerekend VW, ‘uitvinder’ van het dieselschandaal, is opmerkelijk. Toch ziet topman Stackmann een verklaring. “We voeren hier in Duitsland een emotioneel verhit debat als het om diesel gaat. Vaak gaat de discussie voorbij de feiten. De dieselmotor zal door zijn rendement en efficiency nog jaren een belangrijke technologie blijven. Zeker tegen de achtergrond van de klimaatverandering en met name voor wie lange afstanden aflegt.”

EU6d-temp

De autobouwer claimt een tot vijftien procent lagere CO-uitstoot (over NOx wordt niet gerept) in vergelijking met een benzinemotor. Hoe groter bovendien het voertuig, des te hoger de CO2-voordelen. VW’s nieuwste generatie TDI-dieselmotoren, de vijfde (met de naam EA288 evo), zou in vergelijking met haar voorganger tot 10 g/km minder CO2 uitstoten. Ook zou ze voldoen aan de huidige emissienorm EU6d-temp en technisch alvast zijn voorbereid op de aankomende norm EU6d (vanaf september 2019 voor nieuwe voertuigtypen).
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties