In april 2023 zijn er in de Europese Unie 803.188 nieuwe personenwagens geregistreerd, 17,2 procent meer dan in april 2022 (Nederland: +35,2 procent). Het aandeel batterij-elektrische auto’s hierin nam toe tot 11,8 procent (9,1 procent in april 2022).

Dat laten nieuwe cijfers zien van de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten Acea. Over de eerste vier maanden van 2023 staan de registraties zelfs 17,8 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (Nederland: +27,7 procent). Acea maakt daarbij de kanttekening dat de verkopen daarmee nog altijd 22,8 procent lager staan vergeleken bij dezelfde periode in 2019.

Brandstoffen

De registraties van batterij-elektrische auto’s namen in april 2023 met maar liefst 51,9 procent toe tot een totaal van 94.561 voertuigen. In Nederland werd een plus genoteerd van maar liefst 75,4 procent tot een totaal van 8316 voertuigen. Over de eerste vier maanden bedroeg de stijging ten opzichte van 2022 45,1 procent (95,3 procent in Nederland).

Ook hybride elektrische voertuigen zitten in de lift, met registraties die in april 22,7 procent hoger uitkwamen dan in april 2022 (+27,9 procent voor Nederland). De markt voor plug-in hybrides daalde juist in april (-5,5 procent), na een stijging in maart (4,3 procent). In Nederland stond daar een flinke plus, van 19,6 procent, tegenover.

De registraties van benzineauto’s nam in april toe met 17,3 procent (26,8 procent in Nederland), goed voor een marktaandeel van 38,2 procent. Na vier maanden staat er een plus van 18,3 procent ten opzichte van vorig jaar (+13,7 procent in Nederland). In totaal werden in 2023 bijna 1,3 miljoen nieuwe benzineauto’s geregistreerd.

De Europese markt voor dieselauto’s bleef in april stabiel (+0,03 procent), maar slonk in marktaandeel van 17,2 procent in april 2022 tot 14,7 procent in april 2023. In Nederland werden in april nog altijd 503 nieuwe dieselauto’s geregistreerd, wat wel 14,9 procent minder is dan in april 2022.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 september 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50
  • W, (Pim) van der Veer on Bandenvervangingsmarkt blijft afnemen: “Misschien ligt dat aan de lagere snelheden van auto’s, zowel door snelheidsbeperkingen als files. Als genoemd zullen de hogere kosten…aug 14, 17:00