In april 2023 zijn er in de Europese Unie 803.188 nieuwe personenwagens geregistreerd, 17,2 procent meer dan in april 2022 (Nederland: +35,2 procent). Het aandeel batterij-elektrische auto’s hierin nam toe tot 11,8 procent (9,1 procent in april 2022).
Dat laten nieuwe cijfers zien van de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten Acea. Over de eerste vier maanden van 2023 staan de registraties zelfs 17,8 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (Nederland: +27,7 procent). Acea maakt daarbij de kanttekening dat de verkopen daarmee nog altijd 22,8 procent lager staan vergeleken bij dezelfde periode in 2019.
Brandstoffen
De registraties van batterij-elektrische auto’s namen in april 2023 met maar liefst 51,9 procent toe tot een totaal van 94.561 voertuigen. In Nederland werd een plus genoteerd van maar liefst 75,4 procent tot een totaal van 8316 voertuigen. Over de eerste vier maanden bedroeg de stijging ten opzichte van 2022 45,1 procent (95,3 procent in Nederland).
Ook hybride elektrische voertuigen zitten in de lift, met registraties die in april 22,7 procent hoger uitkwamen dan in april 2022 (+27,9 procent voor Nederland). De markt voor plug-in hybrides daalde juist in april (-5,5 procent), na een stijging in maart (4,3 procent). In Nederland stond daar een flinke plus, van 19,6 procent, tegenover.
De registraties van benzineauto’s nam in april toe met 17,3 procent (26,8 procent in Nederland), goed voor een marktaandeel van 38,2 procent. Na vier maanden staat er een plus van 18,3 procent ten opzichte van vorig jaar (+13,7 procent in Nederland). In totaal werden in 2023 bijna 1,3 miljoen nieuwe benzineauto’s geregistreerd.
De Europese markt voor dieselauto’s bleef in april stabiel (+0,03 procent), maar slonk in marktaandeel van 17,2 procent in april 2022 tot 14,7 procent in april 2023. In Nederland werden in april nog altijd 503 nieuwe dieselauto’s geregistreerd, wat wel 14,9 procent minder is dan in april 2022.