Het aantreden begin februari 2021 van netwerkdirecteur Rob Visser bij Alliance Automotive Group Benelux viel samen met een periode van overnames en de integraties ervan. Ruim twee jaar later blijkt de toen ingezette herinrichting van het netwerk eerder onderweg dan afgerond.
Rob Visser sluit met de overstap naar Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) een kwart eeuw bij Stern af. Om de nieuwe omgeving optimaal te leren kennen, begint hij ‘in de operatie’. “Een buitengewoon waardevolle periode. Niet alleen leer je zo de processen in het bedrijf en de specifieke kenmerken van het marktsegment kennen, maar vooral ook de mensen erachter. Er is niet alleen veel kennis in huis, maar ook drive en ambitie. Daar krijg ik heel veel energie van. We zijn met een fantastische club mensen.”
Terwijl hij de woorden uitspreekt, pakt hij de telefoon erbij: “Kijk, de video is net klaar. We hadden ons team bij elkaar in Maarssen voor een salesmeeting waarbij we niet alleen de strategie en ambities gedeeld hebben, maar ook inspiratie wilden bieden. Het teamgevoel dat die dag overheerste vond ik veelzeggend. Iedereen is klaar voor de volgende fase.” Behalve de ambities, strategie en inspiratie stond ook het delen van succes op het programma. “Jaar op jaar groeien we harder dan de markt, we groeien met dubbele cijfers”, klinkt het enthousiast. “Natuurlijk zit daar ook een component inflatie in, maar de stijging van ons marktaandeel is veelzeggend.”
One-stop-shop
Gevraagd naar het waarom achter die groei is het eerste deel van het antwoord het team, maar vlak ook de voortdurende optimalisatie van het leveringsgamma niet uit. Op het vlak van de producten én diensten. “Onze stip op de horizon is om one-stop-shopleverancier voor het autobedrijf te zijn. Of het nu gaat om de onderdelenbehoefte, om kennis en ondersteuning, om concepten: we bieden het allemaal. Door overnames bouwen we verder aan dat web.”
Vlak voor onze interviewafspraak is weer zo’n overname gerealiseerd: Allcos, gespecialiseerd in de verkoop van reinigingsmiddelen voor de autobranche. Het bedrijf levert en importeert professionele onderhouds- en reinigingsmiddelen voor de Nederlandse automotive markt onder de naam Kenotek, Zvizzer en Concept Chemicals. “Je zou misschien denken dat het wat ver ligt van onze core business, maar er is juist veel wederzijdse versterking mogelijk”, zegt Visser. “Door onze logistiek, ons sales- en marketingapparaat in te zetten krijgen deze productlijnen meer potentie en bekendheid buiten de bestaande klantenkring. Allcos bedient momenteel voornamelijk het segment klanten met wasstraten. Bovendien kunnen wij voor die bestaande klantenkring met onze overige productlijnen van toegevoegde waarde zijn. Een perfect voorbeeld van hoe de one-stop-shop-strategie moet werken.”
Doorgroeikans
We blijven nog even stilstaan bij wat in bepaalde kringen het menselijk kapitaal wordt genoemd, een term waar anderen juist weer moeite mee hebben. “Bij ons is het echt zo dat je van bezorger kunt doorgroeien tot salesmanager, filiaalmanager of wat dan ook aansluit bij de ontwikkeling die je zelf bij ons hebt doorgemaakt. Dat mensen intern doorgroeimogelijkheden hebben vinden we niet alleen belangrijk, het bindt mensen ook aan je bedrijf. Zo houden we het verloop laag en dat is cruciaal, zeker in tijden van arbeidskrapte zoals momenteel het geval is.”
Ten tijde van de genoemde wisseling van de wacht valt het totale netwerk in Nederland en België nog onder de labels Brezan, Dabeko en Staadegaard/TC. Sindsdien is er veel gebeurd, op overnamevlak bijvoorbeeld. Met de overname van Ferwerda voegde AAGB opnieuw een zelfstandige grossiersgroep toe aan de eigen portefeuille. Inmiddels zijn die labels geschiedenis, de eigen grossiers (134 vestigingen) acteren inmiddels allemaal onder de merknaam PartsPoint.
En het is niet gebleven bij – plat gezegd – het ophangen van wat nieuwe bordjes met de merknaam PartsPoint. Het hele netwerk is onder het spreekwoordelijke vergrootglas gelegd: zitten we nog op de goede plekken, bijvoorbeeld? Na de overname van Ferwerda zijn bijvoorbeeld vier vestigingen samengevoegd met bestaande PartsPoint-filialen. “We betrekken bovendien nog een aantal nieuwbouwpanden in België en Nederland. Utrecht en Purmerend zijn net geopend.
Logistiek
Ook de logistiek zelf is verder geoptimaliseerd. “Voorheen reden onze routes zes tot acht keer daags, dat hebben we teruggebracht tot vier tot zes keer. Klanten vinden dat over het algemeen ook ruim voldoende en het heeft een enorme impact op je duurzaamheidsprestatie. Door slim te plannen en eventueel in consignatie lokaal voorraad in te richten kan het autobedrijf zelfs met minder leveringen per dag toe. Maatschappelijk verantwoord ondernemen draait om je impact op mens en milieu. Het betekent goed voor je mensen zorgen maar ook voor de maatschappij als geheel. Als AAGB hebben we rond maatschappelijk ondernemen vijf kernwaarden gedefinieerd waar al onze activiteiten aan moeten bijdragen: werkgeluk, efficiëntie, innovatie, energie en milieu.”
Op tafel verschijnt intussen een brochure vol inmiddels bereikte doelen en gestelde ambities voor 2030. Zo is 88 procent van de afvalstromen in 2021 gescheiden en aangeboden voor recycling, een percentage dat jaarlijks moet groeien. 42 procent van het ingezamelde afval wordt omgezet in respectievelijk groene en grijze energie. Bovendien moet de totale omvang van die afvalstroom jaarlijks krimpen. Leveranciers worden ook op hun verantwoording aangesproken om verpakkingsmaterialen te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is dat de twintigliterverpakkingen waarin olie geleverd wordt niet meer de bekende plastic flacons zijn maar zogenoemde bag-in-boxes. De kartonnen hoes en plastic binnenzak worden vervolgens gescheiden afgevoerd en gerecycled. AAGB is onder meer al voorzien van de keurmerken Erkend Duurzaam en BREEAM, waar mogelijk worden nieuwe certificaten toegevoegd.
Precisium-netwerk collectief lid RAI Aftermarket
De zestien Precisium-grossiers in ons land (goed voor 22 vestigingen), hebben afgesproken zich collectief aan te sluiten bij RAI Aftermarket. Precisium is het Alliance Automotive-netwerk voor onafhankelijke automaterialengrossiers. Met name op de terreinen inkoop, distributie en werkplaatsconcepten bundelen ze de krachten met AAGB om zo optimaal gebruik te maken van de schaalvoordelen die Alliance Automotive hen biedt.
Lisette Hogenelst en Paul Vreeburg: “Het is voor onze leden van belang om in de veranderende onafhankelijke aftermarket goed en tijdig op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in de markt. Daarnaast is het belangrijk om RAI Aftermarket te versterken bij het lobbyen voor een eerlijk en gelijk speelveld in die zelfde aftermarket.”
Jeroen van de Braak: “Het is voor ons een belangrijk signaal dat de Precisium-grossiers zich bij ons aansluiten. Krachtenbundeling is absoluut noodzakelijk om een stevige voetprint bij zowel de nationale overheid als de Brusselse regelgevers te bewerkstelligen.”
Leds en zonnepanelen
Verspreid over de vestigingen in Nederland en België gebruikte de groep in 2021 zo’n 5,5 gigawattuur aan energie waarvan meer dan een kwart uit windenergie kwam. Alle panden moeten uiterlijk komend jaar van ledverlichting worden voorzien en richting 2030 krijgen de depots en het distributiecentrum in Ede zonnepanelen op de daken. Dat oppervlak biedt met een miljoen m2 ruim voldoende capaciteit voor de eigen behoefte.
Na een reeks overnames is het netwerk tegen het licht gehouden en waar nodig geoptimaliseerd. Ook naar het aantal routediensten is kritisch gekeken.
Hoewel er hard wordt ingezet op energiebesparing betekent andere ontwikkeling ook een stijging van de vraag. Denk aan het inzetten van elektrisch vervoer in de logistieke keten. Er is al veel gezegd over de zogenoemde netcongestie, de drukte op het energienet die nieuwe aansluitingen bemoeilijkt. Netonafhankelijk energie opwekken en die energie kunnen leveren aan het wagenpark staat dus hoog op de agenda van bedrijven zoals AAGB. Reken maar mee, de vloot telt zo’n 800 personen- en bedrijfswagens die jaarlijks 6 miljoen kilometers maken tussen depots en vestigingen, plus nog 24 miljoen naar klanten.
Alliance Automotive lanceert bandenconcept
Alliance Automotive Group Benelux lanceert het bandenconcept Tyres-On voor het universele autobedrijf dat is aangesloten bij het grossiersnetwerk van PartsPoint of Precisium.
In een toelichting bij de introductie zegt directeur Rob Visser: “PartsPoint ontwikkelt zich steeds meer als one-stop-shop leverancier voor het garagebedrijf. Na de overname van Dabeko werden wij in één keer ook een leidinggevende speler in de bandenmarkt. De afgelopen jaren hebben wij gebruikt om dit bandenspecialisme uit te rollen in de overige PartsPoint-vestigingen in Nederland en België. Met de lancering van Tyres-On bieden wij universele autobedrijven de mogelijkheid om op een succesvolle manier in te spelen op de groeiende bandenmarkt. Met onze uitgebreide ondersteuning in combinatie met inkoopvoordeel en bestelgemak stellen wij universele autobedrijven in staat maximaal rendement uit de productgroep banden te behalen en zich als dé specialist in banden naar hun klant te profileren.”
Marketing
Op het gebied van marketing biedt Tyres-On de deelnemers verschillende mogelijkheden voor in-house, lokale en landelijke communicatie. Zo worden de deelnemers onder andere een bandendisplay én narrowcasting aangeboden. Op lokaal niveau zullen onder andere huis-aan-huis folders verspreid worden om de consument in de regio te bereiken. Op landelijk niveau zullen onder andere billboards en radiocommercials de zichtbaarheid van Tyres-On voor het grotere publiek vergroten.
Training
Naast marketing biedt Tyres-On trainingen via het opleiding- en trainingsconcept Tech360, zodat de autotechnici over de juiste bandenexpertise beschikken om de klant te voorzien van een volledig advies.
Tyres-On wordt ondersteund door de bandenmerken Continental, Delinte, Hankook, Michelin, Tyfoon en Vredestein. Deelnemers kunnen op deze merken levenslange garantie aan hun klanten aanbieden bij de aanschaf van nieuwe banden.
Campagne
Vanaf juni trekt Tyres-On met ‘Tyres-On Tour’ de Benelux in. Op zeven verschillende locaties in Nederland en België wordt Tyres-On geïntroduceerd aan geïnteresseerde garagehouders. Ook zullen diverse gastsprekers het belang van een bandenspecialisme voor de universele autobedrijven verder toelichten.
Foto boven: Allcos is inmiddels onderdeel van AAGB. V.l.n.r.: Rob Visser (AAGB), Thijs Stam (Allcos), Jennina Stam (Allcos) en Roland Mooren (AAGB).