Al een paar weken geleden liet de Italiaanse premier Georgina Meloni doorschemeren dat zij 2035 als datum om te stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor wil opschuiven of zelfs herroepen. Haar vicepremier Salvini deed daar gisteren een schepje bovenop.
“Het volharden in een toekomstig volledig elektrisch wagenpark en het richting 2035 uitfaseren van personen- en bestelauto’s met een verbrandingsmotor ten aanzien van de nieuwverkoop betekent voor de Europese auto-industrie de economische en commerciële dood. Maak een einde aan de waanzin van de elektrische auto. Brussel heeft een paar jaar terug verkeerde keuzes gemaakt. Laten we die met zijn allen nu rechtzetten.”
Dit zei Matteo Salvini, de vicepremier en minister van Infrastructuur en Transport van Italië op 13 mei tijdens de opening van Automotive Dealer Day in Verona. Van de zaal, gevuld met bijna duizend dealers, importeurs, vertegenwoordigers van de onderdelenindustrie en zelfs de leasesector, kreeg Salvini een groot applaus.
Keuze
Strijdlustig vervolgde Salvini zijn betoog. “Mijn partij, De Liga, stelt de dwaasheid van de Green Deal, het willen opleggen van het all electric dogma, ondanks de enorme kosten en het gebrek aan energie, al jaren aan de kaak. Nu de Europese consument laat merken dat hij helemaal niet geïnteresseerd is in een onbetaalbare elektrische auto hopen we dat Brussel eindelijk naar ons zal luisteren, zodat het niet te laat is om onze industrie te redden. Het voorstel van De Liga, en ik reken zelfs op de hele regering, is zeroing, wat staat voor het schrappen van de CO2-boetes en het afschieten van de Green Deal.”
Net als Trump in de VS voorstaat, moet de consument volgens Salvini zelf kunnen beslissen wat hij koopt, met de keuze uit meerdere opties. Salvini: “Als slechts 4 procent van de Italianen voor de elektrische auto heeft gekozen, is dat duidelijk. Bovendien hebben we miljoenen Euro 4- en Euro 5-auto’s in omloop. Die kun je niet laten staan en slopen is ook weggegooid geld.”
Onbetaalbaar
Volgens de vicepremier dalen de CO2-emissies in Europa, maar stijgen die juist fors in India en China die gewoon kolen blijven verbranden. Volgens Salvini, die zich beriep op cijfers van zijn ministerie, is het resultaat het failliet van onze Europese auto-industrie en automotive sector, wat dan ten goede komt aan de vervuilers aan de andere kant van de wereld. “Je straft met het Brusselse beleid de gewone man en vrouw met een betaalbare auto. Daarnaast zullen vele mkb-bedrijven, ambachtslieden en andere professionals uit het autovak hard worden geraakt”, aldus Salvini.
De Italiaanse premier en haar vicepremier hebben een groeiende schare aanhangers – ook buiten Italië – en welke milieuactivist durft ze nog voor de voeten te lopen, want wie aan het ‘betaalbaar auto blijven rijden’ komt, maakt in Italië weinig vrienden.