De merknaam Gulf heeft voor menigeen een magische klank die is terug te voeren op de racesuccessen met Porsches in de kenmerkende blauw- en oranjetinten. Gulf wil een betere zichtbaarheid in de markt en heeft daartoe een samenwerking gesloten met distributeur-importeur Stahlie.
De automotive aftermarket kent een veelvoud aan oliemerken en private labels. Met zomaar een extra merk in het schap red je het niet, zo is de visie van Peter-Jan Stormmesand. “Voor het autobedrijf, de grossier en voor ons als distributeur geldt hetzelfde: je hebt onderscheidend vermogen nodig. Als je hetzelfde doet als de buurman dan komt het uiteindelijk alleen nog op prijs aan. Daar willen we ver van weg blijven.”
Stormmesand weet als geen ander wat klanten beweegt, of het nu gaat om business-to-business als om eindklanten. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan een ‘Stahlie 2.0’: “Moderniseren waar nodig met behoud van het goede uit het verleden. Onafhankelijke distributeurs zoals wij zijn moeten het in mijn ogen hebben van specialisatie. Een lijn zoals Gulf is daarvan een goed voorbeeld, ondanks dat olie als gemeengoed wordt gezien. Met Gulf heb je een merknaam die niet op de hoek van iedere straat ligt, maar wel aantrekkingskracht op de klant heeft. Dat de producten zelf daarbij top zijn, dat staat buiten kijf.”
De samenwerking tussen Gulf en Stahlie komt voor beide partijen op het juiste moment. Met de waardevolle link tussen autosport en Gulf kan optimaal worden ingehaakt op de ‘Max-manie’ en de populariteit van Formule 1. “Samen met de grossier bekijken wij hoe de garagehouders de kracht en naamsbekendheid van het merk Gulf in hun bedrijf tot uiting kunnen laten komen en hoe zij gebruik kunnen maken van de populariteit van het merk Gulf bij de consument”, aldus Gulf Nederland.
Ondertussen kijkt Gulf naar e-mobility als onderdeel van duurzaamheid, maar ook het tegengaan van olieverspilling is een belangrijk onderdeel. Dit pakt Gulf onder andere aan door vaker kleinverpakkingen toe te passen: “De focus ligt steeds meer op het juiste gebruik van de juiste en specifieke oliesoort voor iedere auto. Dat beeld zien we ook terugkomen vanuit de autofabrikanten en Gulf speelt daar adequaat op in. Dat betekent echter ook dat er meer verschillende soorten oliën beschikbaar moeten zijn en dus meer lokale verkooppunten om de snelle beschikbaarheid te kunnen garanderen.”
Om de garagist optimaal te bereiken is een distributiepartner met een bestaand netwerk onmisbaar en daar komt Stahlie in beeld. “We doen zaken met de grossier die op zijn beurt weer de garage ondersteunt met optimale logistieke dienstverlening , een ideale combinatie , dat is voor Gulf van grote toegevoegde waarde.”
Door te kiezen voor zaken als specialisatie in lijnen en een team met branche-ervaring en -kennis wil Stormmesand wegblijven van wat hij samenvat met de veel gebezigde term ‘dozenschuiven’: het leveren van producten die iedereen levert, in grote volumes en zonder er toegevoegde waarde aan te kunnen leveren. “Juist met die toegevoegde waarde willen we ons onderscheiden, bijvoorbeeld met advies en kennis.”