De setting is een carwash. Een over-the-top verkoper is duidelijk ingehuurd om te upsellen. Voel je niet voor het superdeluxe-topprogramma? ‘Ken uw klant’ is duidelijk niet aan de orde bij deze ‘topverkoper’ die niet door heeft dat zijn klant prima geholpen is met het programma ‘basis’.

De link met de telecomprovider van wie de reclame is waar ik het hierover heb is niet direct duidelijk tot de afsluitende woorden die duidelijk maken dat less more kan zijn. Oftewel: geen zin in poespas.

Blijkens onderzoek gehouden onder Britse bestuurders van de hypermoderne auto’s van vandaag de dag (en betaald door Hyundai) is die hier beschreven mismatch tussen klant en aanbieder zeer actueel. Klanten gebruiken het merendeel van de nieuwe features niet, als ze al weten van het bestaan ervan. Het onderzoek zorgde voor de nodige herkenning bij ondergetekende die al langer in zijn hoofd een lijstje aan het opstellen is met de vele te schrappen features.

Dat ik Generatie X ben (volgens de definitie die de jaren zeventig meetelt welteverstaan) blijkt volgens het genoemde onderzoek een verklaring. Het zijn de dertig-minners, Gen Z, die de nieuwe features het snelst omarmen, daarboven zakt het snel. De onderzoekers valt het verschil op met de mobiele telefoon en de computer. Opvallend, want de auto wordt steeds vaker als een mobiele telefoon gezien en features als het nieuwe goud. Het nieuwe verdienmodel als de marge op nieuwe ev’s te wensen overlaat en de aftersales in de energietransitie minder wordt.

Stel, ik moet ineens via losse abonnementjes gaan betalen voor zaken als stoelverwarming, achteruitrijcamera, actieve parkeerhulp etc. etc. Zou ik dat dan doen? Volmondig nee. Veel van die accessoires zijn standaard of in pakketvorm gebundeld zodat van enige gedwongen winkelnering sprake is. Als je dat uitkleedt, waar is de consument dan bereid voor te betalen?

Bedenk dat over niet al te lange tijd alle features standaard ingebakken zitten, maar niet toegankelijk zijn voor de gebruiker mits deze betaalt. Ik denk dat er eentje hoog staat: een goede, foutloze interface met de mobiel zodat de apps daarop in de auto werken. Dus: bellen, muziek en navigatie. En de rest kon weleens minder winstgevend blijken dan de sector denkt/verwacht/hoopt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35